Opóźniona mowa
Pani Profesor, moja córcia 1.02.2013 r. będzie miała 2 latka i nadal bardzo mało mówi tylko mama, tata, dziadzia. Dużo mówi za to po swojemu. Córcia poza tym nie chce naśladować zwierząt ani pokazywać na rysunku. Nie pokaże też części ciała, choć wie gdzie jest nóżka, bo przy ubieraniu jak mówię "podaj nóżkę" to podaje. Poza tym jest bardzo towarzyska lubi dzieci, poza tym to straszny przytulak. Czy córcia jest opóźniona umysłowo? Jak jej pomóc dogonić rówieśników? Dodam, że córcia urodziła się w 37 tygodniu ciąży.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Z pewnością Córeczka ma opóźniony rozwój mowy, ale to wcale nie musi oznaczać obniżenia sprawności intelektualnej. Inna sprawa, że warto stymulować rozwój mowy dziecka, by mogło prawidłowo rozwijać swój potencjał intelektualny.
Proponuję stymulację programem słuchowym:
- Słucham i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i
pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska