2-latka i nie chce mówić
Witam,
Mam problem z moją 28-miesięczną córeczką, która bardzo mało mówi, owszem mówi mama, tata, baba, i bardzo dużo po swojemu czasem jak spodoba jej się jakieś słowo to je przez jakiś czas powtarza np. szynszyla, siadaj albo tata cho (tata chodź). Bardzo chętnie pokazuje to co bohaterowie w bajkach i śpiewa idealnie naśladując melodię. Jest bardzo radosnym dzieckiem, często się przytula, śmieje, daje buziaki. Z jedzeniem też jest różnie - je podobnie codziennie, ale to samo i co kilka dni zmienia te upodobania. Urodziła się o terminie przez cięcie cesarskie (brak akcji porodowej), ale punktów było 10 i reszta rozwoju szła równo z rówieśnikami. Mam też problem z nauką sikania na nocnik - za żadne skarby nie chce na nim usiąść, nawet w ciuchach, ale wie żeby posadzić misia czy lalkę. Naprawdę nie wiem jak mam ją nauczyć mówić i siusiać. Próbuje już wszystkiego i nie sądzę aby jej coś dolegało, ale kiedy widzę, że inne dzieci w podobnym wieku robią większe postępy to zaczyna mnie to martwić i nie wiem czy to ja coś źle robię czy może ma też na to wpływ to, że nie ma za dużo kontaktów z dziećmi. Bardzo proszę o jakąś radę.
Dominika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Dominiko,
Proszę spróbować uczyć sikania na "zwykłej toalecie" z użyciem wkładki. Proszę powiedzieć dziecku, że jest już duże jak mama i może iść do toalety jak osoba dorosła.
Jeśli idzie o jedzenie, to proszę nie dawać sobą manipulować, bo dziecko
zawsze sprawdza na ile może sobie pozwolić.
Rozwój mowy Córeczki jest opóźniony. Trochę mnie także niepokoi, że
mówi trudne słowa, a nie buduje zdań gramatycznie poprawnych. To
często objaw innych zaburzeń rozwojowych.
Proponuję stymulację programem słuchowym:
- Słucham i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
A także:
- Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i
pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie).
Proszę także poszukać logopedy, który potrafi pracować z małym dzieckiem -
znajdzie Pani adresy na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska