Dwujęzyczna czterolatka
Witam,
Moja córka bardzo mało mówi. Niedługo skończy 4 latka, od września chodzi do francuskiego przedszkola. Od tego czasu mówi coraz więcej, głównie po francusku. Dotychczas jej "małomowę" albo raczej mówienie po swojemu składałam na karb dwujęzycznego wychowania, ale ostatnio zaczęłam się zastanawiać, czy nie stoi za tym inny problem. Poza tym jest radosna i zdolna, ładnie koloruje i układa nawet 100-elementowe puzzle, ale bardzo nie lubi obcych. Wiem, że bez rozmowy z dzieckiem wiele nie może mi Pani powiedzieć, ale czy sądzi Pani, że wizyta u specjalisty jest konieczna, czy zakładając, że dziecko każdego dnia "przynosi" nowe słowo, można dopuścić, że kwestia językowa jest dla niej jakby drugorzędna i najpierw rozwija inne zdolności?
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Język jest warunkiem kształtowania się myślenia abstrakcyjnego. Jeśli rodzice są Polakami, dziecko powinno najpierw opanować język etniczny. Jeżeli tata jest Francuzem, wówczas stosujemy metodę OPOL (jedna osoba, jeden język).
Radzę nie zaniedbać rozwoju językowego dziecka.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenią dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka) oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
We Francji niestety tylko w Lyonie jest terapeuta metody krakowskiej
(www.szkolakrakowska.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska