Jakiego języka uczyć?
Dzień dobry droga Pani,
Mój problem polega na tym, iż nie wiem w jakim języku mam mówić do mojego 10-miesięcznego synka. Jestem Polką, mój mąż jest Rumunem i mieszkamy tutaj w Rumuni. Problem w tym, że cały dzień dziecko jest tylko ze mną, mało co z dziadkami i mało z mężem, który wraca późno z pracy. Mój syn musi znać język rumuński, bo tutaj będzie chodził do szkoły. Ale nie mogę też dopuścić do tego by nie znał polskiego. I tak cały dzień będąc z moim synkiem nie wiem jak do niego mówić, najgorsze jest to, że mówię i tak i tak i chyba to nie jest dobre rozwiązanie. Proszę o pomoc i z góry dziękuję.
Aneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aneto,
W sytuacji dwujęzyczności koniecznie trzeba stosować metodę OPOL (jedna osoba, jeden jezyk). Pani nie mozę mówić po rumuńsku, bo nie jest to język Pani serca, nie przekaże Pani emocji. Dla Pani jest to język obcy, a to oznacza nieprawidłowy akcent, brak słownictwa i błędy gramatyczne.
Zapewniam Panią, że Synek nauczy się rumuńskiego, który jako język
edukacyjny stanie się i tak językiem funkcjonalnie pierwszym.
Proszę zerknąc na stronę www.konferencje-logopedyczne.pl i w zakłace
"do pobrania" przeczytac artykuły o dwujęzyczności.
Badam dzieci w wielu krajach (wróciłam właśnie z Anglii i obecnie
jestem w Austrii) i z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że tylko te
dzieci rozwijaja się intelektualnie, które znają swój język etniczny
w mowie i piśmie.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska