Mój syn ma 3 lata i nie mówi
Witam,
Jestem młodą mamą, mój synek w lutym skończy trzy latka i ma problem z mówieniem. W rodzinie były już takie problemy, bowiem mąż późno zaczął mówić, brat męża miał 4 lata, gdy zaczął mówić, a jego córki ponad 3. Nie ukrywam, że bardzo się martwię. Mieszkamy za granicą i niestety ciągle słyszę, że on po prostu z czasem zacznie mówić. Ogólnie rozwija się dobrze, rozumie polecenia nawet złożone, np. weź kubek ze stołu i zanieś do kuchni itp., lubi bawić się z innymi dziećmi. Nie wiem czy ma to znaczenie, moja mama upiera się ze mną, Marcel bardzo lubi bawić się ciastoliną i często lepi z niej kulki, co mama uważa za objaw autyzmu, naprawdę nie wiem co robić jakie podjąć kroki, żeby pomoc mojemu synkowi... Ogólnie był dzieckiem wstydliwym, zazwyczaj chował się jak przychodziła jakaś nowa osoba do naszego domu, ale teraz jest duża poprawa, dziecko chętnie wita się i nie wstydzi. Mój syn jest bardzo wygodny, najchętniej wszystko pokazuje, mówi tylko nana tak woła mamę, tata, ciii na kota, daj, siorbie gdy chce mleko bądź zupę, jestem już zdesperowana tym faktem. Proszę o pomoc i poradę, jak stymulować jego mowę, bardzo pragnę by zaczął już mówić.
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Synek nie rozwija się prawidłowo i nie powinna Pani czekać. Sytuacja dwujęzyczności opoźnia nieco rozwój mowy, ale taka sytuacja nie powinna się zdarzyć, gdy oboje rodzice są Polakami.
Koniecznie trzeba rozpocząć stymualację, bo dziecko, które nie buduje
zdań po ukończeniu drugiego roku życia nie może rozwijać myślenia
abstrakcyjnego.
Jeśli mieszka Pani w Anglii, w Luton jest ośrodek logopedyczno-psychologiczny (PROMED) w którym polscy terapeuci pracują metodą krakowską.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, MARCELEK, BABA oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska