27 miesięcy i prawie nic nie mówi
Witam,
Moja córeczka prawie nic nie mówi oprócz baba, nie, tam, chodź, tu. Umie naśladować kilka zwierzątek, ale nowych nie chce się uczyć. Prawie nie mówi mama tylko baba. Chodziłam z nią do logopedy, ale logopeda stwierdziła, że jeszcze jest mała, więc nie mam się czym martwić, bo wykonuje polecenia, słucha i mówi dużo po swojemu. Ogólnie jest strasznie ruchliwym dzieckiem i 5 minut nie usiedzi spokojnie, więc czytanie bajek spokojnie nie wchodzi w grę.
Strasznie się tym martwię, więc proszę o pomoc.
Pozdrawiam serdecznie
Aleksandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aleksandro,
Nie może Pani czekać, bo rozwój mowy Córeczki jest znacznie opóźniony.
Proponuję stymulację programem słuchowym:
- Słucham i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
A także:
- Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce
„Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i
pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie).
Proszę także poszukać logopedy, który potrafi pracować z dzieckiem
ruchliwym, znajdzie Pani adresy na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska