Mutyzm wybiórczy
Witam,
Proponuje Pani matce dziewczynki 5-letniej plastykę jako terapię, co to znaczy, jak ta forma pomocy ma wyglądać?
Jestem nauczycielem plastyki w gimnazjum i mam w I klasie taką osobę, czy ja mogę pomóc jej? w jaki sposób?
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Małgorzato,
pomoc dzieciom z mutyzmem wybiórczym polega na umożliwieniu im wyrażenia swoich emocji poprzez różne formy twórczości plastycznej. Zwykle dzieci malują/rysują przy muzyce.
Nauczyciel sugeruje by malowały to, co im się kojarzy z usłyszaną
muzyką. Ważne jest, by proponować różnorodne utwory. Nie można narzucać
dziecku, co powinno namalować. Potem warto poprosić dziecko, by
napisało coś o swoim nastroju podczas malowania.
Gdy zajęcia prowadzi się w grupie, mówiące dzieci zwykle mówią o
swoich doznaniach i dla dziecka z mutyzmem jest to pierwszy
sygnał, że innymi też "targają" emocje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska