Słaba mowa 5-latka
Witam,
Mój synek Kacperek ma 5 lat i bardzo słabo mówi. Wszystko rozumie co się do niego mówi, ale nie wszystkie wyrazy powie. Po wizycie u lekarza dostaliśmy skierowanie do laryngologa i tam stwierdzono, że z językiem jest wszystko ok, a teraz czeka nas wizyta u psychiatry. Synek urodził się zdrowy i otrzymał 10 punktów w skali Apgar i nie było żadnych komplikacji. Proszę o poradę.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
sytuacja Synka jest DRAMATYCZNA, za rok ma rozpocząć edukację! Należy natychmiast rozpocząć terapię. Proszę poszukać terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Psychiatra nic tu nie poradzi, potrzebny jest specjalista terapeuta-logopeda.
Proszę w dniu przeczytania mojej odpowiedzi rozpocząć pracę w domu:
• Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenie dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
• Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®"
• Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, KACPEREK, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
• Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska