Moja 1,5-roczna córeczka nie chce spać
Witam,
Moja 1,5-roczna córeczka nie przespała jeszcze ani jednej całej nocy. Problemy ze snem nasilają się i nie potrafię jej wyregulować pór spania. Od około 15 miesiąca nie robi w ciągu dnia drzemek albo zdarzają się sporadycznie. Obecnie najczęściej zasypia po 19ej, ale do rana budzi się wielokrotnie. Karmię córkę piersią i na obecną chwilę nie widzę możliwości odstawienia od piersi, ponieważ córka uspakaja się i zasypia przy piersi czyli traktuje pierś jak smoczek. Smoczka i picia mleka z butelki stanowczo nie akceptuje. Po każdym przebudzeniu dostawiam córkę do piersi, po czym jak zaśnie odkładam do łóżeczka lub co noc przechodzimy batalię by córka nie spała ze mną i mężem w łóżku. Na ogół ze zmęczenia przegrywam tę batalię. Rano córka wstaje ok. 8 a nawet o 11. W ciągu dnia również domaga się piersi, inaczej jest niesamowity płacz. Czy moja córka w takim wieku powinna robić drzemki? Wspomnę, że ok godz. 16-17ej ma kryzys, ale jak zaśnie to potrafi spać 3 godziny, a po takiej drzemce pójście spać przed północą jest niemożliwe. Próby wybudzenia małej z drzemki są nieudane, wiąże się to z płaczem i rozdrażnieniem i bez piersi nie da się małej uspokoić. Dodam, że prawie za każdym razem mała budzi się ze strasznym płaczem, ostatnio zaczęła mi się wyrywać z rąk i uderzać we mnie jak próbuję ją uspokoić. Może czas na zmiany, ale jakie? Proszę o podpowiedź, co może być przyczyną braku snu mojej córki? Marzę o przespaniu jednej nocy. Pozdrawiam i dziękuję.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
Są dzieci, które po ukończeniu pierwszego roku życia nie chcą już spać podczas dnia. Wówczas trzeba zająć je zabawą, gdy przychodzi kryzys między 15 a 17, tak by poszły spać między 19 a 20. Budzą się wtedy około 6 - 7 rano i czas snu jest wystarczający.
Jeśli jednak Córeczka budzi się tak często w nocy to czas odpoczynku
jest zbyt krótki.
To budzenie się w nocy może mieć różne przyczyny od błędów
wychowawczych (np. oglądanie Tv, przez błędy żywieniowe) do problemów
poważniejszych np. zaburzeń rozwoju (zespół Aspergera, zespół
nadpobudliwości itp).
Aby wykluczyć różne przyczyny dziecko nie może:
- oglądać telewizji, filmów na komputerze,
- grać na komputerze, w gry w telefonie komórkowym,
- słuchać muzyki,
- korzystać z zabawek dźwiękowych,
z diety należy wykluczyć:
- słodkie przekąski, chipsy, biały cukier,
- napoje gazowane i smakowe,
- czarną herbatę,
- wysoko przetworzoną żywność.
Córeczka powinna w ciągu dnia:
- być 2 godziny na spacerze, rowerze - chodzi o ruch na świeżym
powietrzu,
- przynajmniej raz w tygodniu pływać.
Jeśli po miesiącu nie zauważy Pani pozytywnej zmiany radzę poszukać
terapeuty, pracującego Metodą Krakowską (www.szkolakrakowska.pl), bo
nienormatywne zachowania dziecka będą się utrwalały i pogłębiały.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska