5-latka mieszkająca za granicą nie mówi
Szanowna Pani Jagodo,
Moja córka skończy 5 lat w listopadzie 2013 roku i praktycznie nic nie mówi. Dziecko urodziło się w Anglii i choć oboje z mężem jesteśmy Polakami to Mała ma kontakt z dwoma językami od urodzenia. Mając 15 miesięcy jej zasób słownictwa, szczególnie polskiego, był duży. Poprawnie wymawiała słowa takie jak cześć, rower, dziadzia, dzień dobry itp. itd. Dwa miesiące później urodził się mój synek i od tego czasu dziecko powoli przestawało używać słów. Po moim powrocie do pracy zupełnie się zablokowała i nie chciała mówić nic. Mając ok 3,5 roku znów zaczęła powtarzać wyrazy w obu językach, ale tylko jak jest ze mną sam na sam. Przy mężu nie powie nic. Od września chodzi do angielskiego przedszkola i Panie zwróciły uwagę na to, że dziecko komunikuje się tylko i wyłącznie niewerbalnie. Nie wiem już co mam robić, gdyż przy mnie córka ładnie powtarza wyrazy i zdania w obu językach, ale jak tylko ktoś, a w szczególności mąż pojawia się w pokoju dziecko zaczyna milczeć. Od września mała ma iść do szkoły i obawiam się, że może mieć duże kłopoty - mimo że przy mnie bez problemu, np. liczy do 10 w dwóch językach lub mówi alfabet.
Bardzo proszę o poradę.
Dziękuję.
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
Nie wiem co Pani miała na myśli, pisząc: "choć oboje z mężem
jesteśmy Polakami to mała ma kontakt z dwoma językami od urodzenia",
czy to oznacza, że Państwo zamiennie używaliście dwóch jezyków, czy to
że był on obecny w domu poprzez media i rzecz jasna na ulicy??? Jeśli
Państwo mieszaliście języki to nie ułatwiło Córce rodzielenia dwóch
systemów językowych.
Jednak niepokojący jest wybiórczy mutyzm (brak mowy w obecności ojca),
to może świadczyć o innych problemach dziecka i trzeba działać
natychmiast, bo system edukacji w Anglii umieści dziecko w szkole specjalnej, a
Pani nie będzie miała na to żadnego wpływu.
Jeśli mieszka Pani niedaleko Londynu proszę się zwrócić o pomoc do
poradni pracującej Metodą Krakowską PROMED.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska