Tiki nerwowe c.d.
Bardzo bym chciała podziękować Pani za wyczerpująca i bardzo pomocną odpowiedź. Nawet u lekarza neurologa nie spotkałam się z takim wyjaśnieniem i doradzeniem. Ja napisałam w sumie Pani w skrócie, za dwa tygodnie mamy badanie EEG i nie wspomniałam, iż Kuba jak miał 6 miesięcy był podejrzany o padaczkę z dziwnym zachowaniem, gdy został z moją mamą (zatrzymaniem się chwilę bez ruchu). Na szczęście po badaniach nic nie wyszło i od tej pory nie było żadnych oznak niepokojących, aż do tej pory. Nie wiem czy to może ma jakiś związek. Kuba oprócz nieposłuszeństwa ma dziwne fanaberie - nie wiem czy tym się przejmować - jeśli ma jakąkolwiek plamkę czy mokre ubranie od razu je ściąga, po sikaniu musi się dokładnie wytrzeć, wiecznie chodziłby rozebrany od pasa w dół, jak sobie puści gazy to od razu się rozbiera i każe sobie myć pupę, skarpety czy majtki muszą idealnie być ubrane, albo jeść to tylko przy bajce itp. Czy mam to korygować czy nie zwracać uwagi? Czy to jest wspólne z tikami? Bardzo jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
Małgorzata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Jeśli chodzi o epilepsję, to neurolog dziecięca, której ufam, zawsze mówi, że żeby tak od razu na 100% wykluczyć albo potwierdzić występowanie tego okropnego schorzenia, to trzeba mieć dużo szczęścia. Rzadko diagnostyka udaje się od razu tak bez cienia wątpliwości (podobnie rzecz ma się z właściwym dobraniem leków), dlatego bez wątpienia dobrze, że idą Państwo na EEG i w razie niejednoznacznego wyniku proszę drążyć temat. Mam nadzieję, że ten trop okaże się fałszywy. Na pociechę mogę dodać, że ten pierwszy epizod - zatrzymanie się na chwilę bez ruchu - wskazuje, o ile w ogóle, na ewentualność występowania małych napadów (petit mal), co zdecydowanie jest korzystniejsze niż pełnoobjawowy zespół. Miejmy jednak nadzieję, że to w ogóle nie epilepsja.
Natomiast  te wszystkie "fanaberie" - nie należy ich lekceważyć. Objawy (maniactwa z ubieraniem się i higieną) wskazują na możliwość występowania zaburzeń integracji sensorycznej w obszarze taktylnym, być może też proprioceptywnym (czucie powierzchniowe i głębokie). Warto zrobić testy u certyfikowanego terapeuty integracji sensorycznej. Wynik powinien przesądzić, czy Kuba potrzebuje specjalnych oddziaływań, by wyeliminować te problemy. Jeśli to zaburzenia integracji sensorycznej, same oddziaływania wychowawcze rodziców nie są w stanie ich zlikwidować, ale terapia zwykle jest skuteczna. Gdyby rzeczywiście okazało się, że to zab si, to związek z tikami byłby jak najbardziej zrozumiały - wówczas to, co pisałam poprzednio o podłożu psychogennym, tikowej reakcji na stres miałoby ręce i nogi.
Zastanawiam się ciągle, co jeszcze może stać za tym jego nieposłuszeństwem i jakby przywiązaniem do pewnych rytuałów (jedzeniu przy bajce, cyrkach z czystością ubierania) - nie chcę spekulować, by rozróżnić na ile to ryzyko reakcji zaburzeniowych, na ile oddziaływań wychowawczych, trzeba by go poobserwować.
Gdyby Pani zechciała, proszę odezwać się jeszcze, kiedy będą nowe wyniki neurologiczne lub inne. Ciekawa jestem, czy dzięki nim przyjdzie rozwiązanie w sprawie tików. Jeśli nie, szukajmy dalej.
Serdecznie dziękuję Pani za miłe słowa o mojej pracy, dziękuję:).
Życzę Państwu wszystkiego dobrego i mam nadzieję, że sprawy ułożą się jak najlepiej.
Pozdrowienia
Agnieszka Sokołowska