Tiki nerwowe
Witam,
Mam ogromny problem z moim 6-letnim synkiem - od miesiąca czasu zaczął wykonywać wiele dziwnych tików ruchowych: trzepanie główka, ruszanie nóżką, machanie rączką, przewracanie oczami itp. Mimo podawania mu magnezu, syropu z melisy i dwóch konsultacji neurologów, tiki coraz bardziej się pogłębiają i są tak przerażające jak gdyby był dzieckiem ułomnym. Kuba od urodzenia był dzieckiem nadpobudliwym i nerwowym mimo to, iż poświęcamy mu bardzo dużo czasu i nic mu nie brakuje. Zapisaliśmy go do akademii piłkarskiej, gdyż lubi grać w piłkę, żeby miał jakieś zajęcie i się wybiegał, lecz to co on wyprawia przez te odruchy tikowe na treningach są wręcz wstydliwe. W tej chwili nie chcemy go zbytnio stresować przez tiki i zmuszać do czegokolwiek i krzyczeć, więc w tej chwili to odmawia ubierania się, mycia, wypicia syropu oraz odwieczne wstrzymywanie kupki, problemy z pójściem spać nawet do godziny 23.30 .
Proszę mi coś poradzić co mamy robić. Tiki są przerażające, a on coraz bardziej nieposłuszny. Czego mamy się chwycić? Jak zachowywać, żeby mu pomóc? Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Małgorzata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Problem pojawienia się tików u dziecka może mieć wiele przyczyn. I to ich właśnie trzeba zacząć szukać przede wszystkim. To niełatwa, ale jedyna droga do eliminacji objawów. Leczenie występujących obecnie objawów, bez odkrycia ich źródła, prawdopodobnie nie okaże się skuteczne ani trwałe.
Podkreśliła Pani, że Kuba zawsze był nadpobudliwy i nerwowy, mimo że poświęcają mu Państwo wiele czasu i dbają, by miał wszystko, co potrzebne dziecku. Chciałam rozłączyć te dwie kwestie, w których moje trochę już doświadczone ucho słyszy: "Może to nasza wina?" To nie jest Państwa wina. To kwestia typu układu nerwowego, to rzecz wrodzona. Wiele dzieci rodzi się nadmiernie pobudliwych, wrażliwych - ale nie dlatego, że środowisko rodzinne mają nieodpowiednie. O tym decyduje przede wszystkim poziom neurotransmiterów. Proszę się nie obwiniać o jego "nerwowość". To dwie różne rzeczy. Państwo zachowujecie się wspaniale, pomagając mu najlepiej jak potraficie i szukając rozwiązania aktualnego problemu.
Wracając jednak do podstawowego wątku: najczęściej bywa tak, że jeśli u kilkulatka pojawiają się intensywne tiki, robi się badania neurologiczne celem wykluczenia epilepsji lub innych zaburzeń o podobnym podłożu, czasem rodzice kierowani są do poradni genetycznej (z. Tourette'a). Dwie pozytywne opinie neurologiczne pozwalają sądzić, że nie tędy droga. I to jest dobra wiadomość.
Bardzo często podejmuje się współpracę z terapeutą dziecięcym, zakładając, iż tiki są manifestacją silnych, przekraczających miarę dziecka, przeżyć i trzeba je nauczyć kontrolować reakcje. O tym więcej za chwilę, gdyż co niepokojące oprócz tików, to pogłębiająca się dezintegracja jego zachowań w ogóle.
W najnowszych doniesieniach podkreśla się, że przyczyn tików u dzieci należy szukać w:
- diecie (np. mleko)
- ogólnym stanie zdrowia (czy nie chorował mocno ostatnio?)
- przyjmowanych lekach (zwłaszcza antybiotyki)
- suplementy diety (niewłaściwie dobrane witaminy)
- pasożytach układu pokarmowego (często grzybica)
- zatruciach toksynami, zanieczyszczeniami wody, powietrza (warto przyjrzeć się nawierzchni boiska na treningach, pestycydy!)
- zatruciach metalami ciężkimi.
I na to właśnie, co powyżej, chciałam zwrócić Państwa uwagę. Często te czynniki nie są brane pod uwagę w diagnostyce (lub tylko pobieżnie), ale bardzo często to właśnie one odpowiadają za takie zmiany w funkcjonowaniu dziecka, z jakimi Państwo się teraz zmagacie. Coraz częściej się z tym spotykam. Proszę to rozważyć, zwłaszcza, że objawy u Kuby nie są "od zawsze".
W pracowni, w której pracuję, proponujemy rodzicom w takiej sytuacji, poddanie włosów dziecka analizie. Bada to kilka laboratoriów w Polsce. My wysyłamy do Biomolmed w Łodzi. Próbkę włosów wysyła się pocztą i otrzymuje wynik - typ układu, zalecenia dietetyczne, analizę pierwiastkową wraz z ewentualnym zatruciem metalami ciężkimi, co naprawdę się zdarza. Badanie niestety jest odpłatne.
Warto też zbadać synka na obecność pasożytów, najczęściej spotykam się z candida albicans.
Koniecznie zalecam wizytę u dobrego dietetyka. Można też pomyśleć o alergologu.
Rozumiem, że coś już Państwo ruszaliście w tę stronę, skoro jest suplementacja magnezem. Brak jednak oczekiwanego efektu, więc trzeba drążyć dalej aż przyczyna się znajdzie. Aha, jeśli chodzi o suplementację, proszę też popytać o kwasy Omega 3, pozytywnie wpływające na funkcjonowanie układu nerwowego.
Natomiast jeśli chodzi o leczenie objawowe - sprawa nie jest łatwa. Może warto sięgnąć po pomoc doświadczonego terapeuty dziecięcego. Osoba z zewnątrz może łatwiej dostrzec coś, czego rodzice pod wpływem silnych emocji i stresu, nie są w stanie zobaczyć. Bardzo niepokoi mnie to, co Pani pisze o jego zachowaniach poza tikami - o problemach z zasypianiem, wstrzymywaniem kupy, histeryzowaniem itp. Za tym wszystkim oczywiście może stać po części cała historia z tikami, ale i bez wątpienia jego ogólna pobudliwość i nerwowość też mają w tym swoje udziały. Tu najlepszym lekiem jest konsekwentny spokój i opanowanie rodziców. Krzyczeć jak najbardziej nie, ale też nie zgadzać się na wszystko, byleby tylko nie płakał. Dopóki cały dom będzie żył "intensywnością" Kuby, ona będzie trwała. On musi dostać czytelny komunikat, że nie, że siadamy razem i ustalamy reguły: jeśli wstrzymujesz kupę, musisz iść wyprać swoje majtki; o 21 masz być w łóżku, zamknąć oczy i leżeć cichutko, nawet jeśli nie śpisz itp. Jeśli będą Państwo spokojni i konsekwentni, efekt przyjdzie. Ale komunikat, decyzja, jakie są reguły, musi wyjść od Państwa, on musi się nauczyć to respektować i wiedzieć, że tak po prostu robią 6-latki. Dzieci potrzebują takich jednoznacznych granic, same nie potrafią ich sobie postawić, ale bardzo ich potrzebują. Taki trening powinien zająć nie więcej niż kilka tygodni.
Kończąc, chciałam zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Proszę przyjrzeć się, czy nie popełniają Państwo błędu niejako "u źródła". Wielu rodziców bardzo ruchliwych, żywych dzieci jest przekonanych, że trzeba dawać im jak najwięcej okazji do wybiegania się, zużycia energii. Tak właśnie napisała Pani o decyzji, by go zapisać na trening futbolowy. Być może czepiam się tego zdania, ale proszę o tym pomyśleć... prawda jest taka, że dzieci nadpobudliwe potrzebują dużo ruchu, ale równie bardzo potrzebują zajęć, które nauczą je jak się wyciszać. Ten czynnik jest często niedoceniany, pomijany w ich wychowaniu. Mózg aktywnego dziecka, któremu pozwala się być ciągle aktywnym, pobudzonym przyzwyczaja się do tego i potem domaga się ciągłej autostymulacji. Proszę zwrócić uwagę jak Kuba spędza wieczory. Nie powinien chodzić tak późno spać. Nie może do późna przesiadywać przy tv, komputerze ani mieć intensywnych zajęć ruchowych. Musi przekonać się do wieczornych zajęć wyciszających - puzzle, wspólne wymyślanie i opowiadanie bajek, łamigłówki itp., kolacja, kąpanie, piżama, ząbki i do łóżka nawet jak "w ogóle nie jestem śpiący".
Serdecznie życzę powodzenia, odkrycia źródła problemu i jego całkowitej eliminacji.
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk