Problem z mową
Witam,
Jestem mamą dwulatka. Niestety mowa przychodzi mu dosyć ciężko. Dopiero w 20 miesiącu zaczął np. naśladować zwierzątka. Zamienia k na t oraz wyraźnie sepleni, np. w słowie pies i w innych z s, z, c. W ogóle nie chce powiedzieć nic z literką m (co skutkuje tym, że nie mówi "mama" na mnie tylko "tata"). Szybciej uczy się słówek po angielsku. Powtarza je automatycznie, a po polsku nie chce. Ogląda telewizję (tzn. bajki dostosowane do wieku), jest bardzo ruchliwy i aktywny - tylko bajka i puzzle są w stanie go zatrzymać na chwilę. Nie jestem w stanie zainteresować go książkami (chyba, że są tam naklejki). Ogólnie w innych niż mowa zakresach rozwija się znacznie szybciej. Czy powinnam udać się do logopedy ze względu na te problemy w mową?
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Czy dziecko jest dwujęczyczne? czy Pani mieszka w
Anglii? Nie rozumiem dlaczego dziecko, które nie mówi w języku
etnicznym uczy się języka obcego. Czy ojciec jest anglojęzyczny?
Jeśli zależy Pani na rozwoju intelektualnym dziecka to należy:
- natychmiast zlikwidować telewizję, komputer, zabawki dźwiękowe.
- wyeliminować puzzle, wartość edukacyjną ma jedynie układanie
obrazków rozciętych na części w linii pionowej, poziomej i po skosach.
Nieharmonijny rozwój Synak budzi mój wielki niepokój. Radzę poszukać na
stronie www.szkolakrakowska.pl kogoś kto pomoze Pani ułożyć program
terapii.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska