Nauka obcego języka od kołyski
Szanowna Pani Profesor,
Proszę o poradę. Jestem mamą trójki dzieci, mieszkamy w Polsce i obydwoje rodzice są Polakami. Najmłodsze dziecko ma 14 m-cy, starsze 5 i 8 lat. Przebywam na urlopie wychowawczym i postanowiłam uczyć najmłodszego syna języka niemieckiego poprzez mówienie do niego tylko w obcym języku.
Znam język niemiecki dość dobrze, jednakże mój akcent na pewno odbiega od etnicznego, poza tym wielu słów codziennego użytku zwyczajnie mi brakuje. Staram się w takich sytuacjach mówić opisowo.
Wszyscy pozostali domownicy posługują się tylko językiem polskim, zarówno w kontaktach ze mną, jak i między sobą i najmłodszym dzieckiem. Reasumując w języku niemieckim mówię tylko ja i wyłącznie do najmłodszego dziecka.
Proszę o poradę, czy w Pani mniemaniu taka sytuacja nie wpłynie negatywnie na rozwój jego mowy, bądź relacji ze mną.
Postanowiłam skonsultować tą sytuacje z logopedą. Pani logopeda odniosła się do mojego pomysłu dość sceptycznie i zaleciła poprosić o poradę Panią Profesor.
Mam wątpliwości, czy postępuję słusznie i jestem gotowa porzucić ten pomysł, lecz najpierw chciałabym to skonsultować z Panią Profesor. Nadmienię, że dziecko poza prostymi słowami mama, tata, papa nie mówi, ale u jego rodzeństwa rozwój mowy wyglądał podobnie.
Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za pomoc!
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
Z całą odpowiedzialnością przestrzegam przed tego typu pomysłami.
Sytuacja dwujęzyczności wymaga, by języka uczył etniczny użytkownik, z
powodów, które Pani zwerbalizowała: akcent i braki w słownictwie.
Jak przekaże Pani emocje i całą matczyną miłość w języku dla Pani
obcym? Dlaczego cche Pani pozbawić swoje dziecko czułości płynącej ze
zdrobnień i emocjonalnych wyrażeń, których Pani w języku obcym nie
zna.
Zwracanie się do wybranego dziecka w innym języku, WYKLUCZA dziecko ze
wspólnoty rodzeństwa, powodując zakłócenia rozwoju emocjonalnego. Z
pewnością utrudni to i znacznie zwolni rozwój języka etnicznego, a co za tym
idzie rozwój myślenia i innych funkcji poznawczych.
Rozumiem, że chce Pani wykorzystać urlop wychowawczy, by zrobić coś
sensownego dla swojego dziecka. Namawiam na wczesną naukę czytania
(program "Kocham czytać"), która rozbudzi intelekt dziecka. Zapewniam,
że gdy dziecko nauczy się czytać (wiele dzieci czyta już około 3
roku życia)  będzie mogło uczyć się szybko i skutecznie obcych języków.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska