Problem z dotychczas grzeczną siedmiolatką
Moja córka ma 7 lat. Od jakiegoś czasu zaobserwowałam duże zmiany w jej zachowaniu. Do tej pory była grzeczną i ułożoną dziewczynką. Nigdy nie rozrabiała i nic nie psuła, natomiast teraz potrafi np. niszczyć różne sprzęty w domu czego nigdy wcześniej nie robiła. Ponadto strasznie pyskuje, nie ma pohamowania w słowach i przestała słuchać co do niej mówię. Nie pomagają żadne zakazy np. na komputer bądź telewizor. Nie potrafię do niej dotrzeć, a wiem, że dzieje się coś złego. Jestem teraz w ciąży, za miesiąc urodzi się drugie dziecko. Córka wydaje mi się, że cieszy się z faktu posiadania rodzeństwa (do tej pory była jedynaczką). Wychowuję córkę z drugim mężem, rozeszliśmy się z ojcem córki gdy miała 2 latka. Na początku po rozstaniu kontakty były sporadyczne: ograniczały się do telefonu raz na rok w urodziny dziecka, w tym roku w sierpniu córka po raz pierwszy od rozstania spotkała się z ojcem i od tej pory ojciec dzwoni regularnie co ok. tydzień. Z moim obecnym mężem córka ma dobry kontakt. Bardzo proszę o przeanalizowanie tej ciężkiej dla nas sytuacji i poradę.
Iwona

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
na pewno trudne zachowania córeczki są sygnałem. Przed córeczką trudny
czas. Już niedługo rodzi się rodzeństwo. Prawdopodobnie już się o nim
dużo mówi i myśli. Może się bać, że nie będzie tak ważna jak dotychczas.
Być może martwi ją to, że jej ojczym nie będzie jej już chciał. A może
boi się o utratę Pani miłości. Ważne, aby w tym trudnym dla niej
okresie często dawać jej swój czas i uwagę. Tak, aby córeczka poczuła
się bezpieczna i kochana. W sprawach wychowawczych proszę być
konsekwentnym to też daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i stałości.
Proszę wspólnie z mężem i córką utrwalić reguły panujące w domu i
konsekwencje za nieprzestrzeganie tych reguł.
Może trudności córeczki mają źródło gdzie indziej. Proszę przyjrzeć
się sytuacji w szkole. Sprawdzić jak wyglądają spotkania z ojcem
biologicznym. Być może inne sytuacje nasilają trudne zachowania
córeczki.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak