Wymowa dziecka
Mój 3,5 letni synek mówi mało i niewyraźnie. Jest niejadkiem, dlatego do tej pory podaję mu różnego rodzaju kaszki w butelce aby go "dożywić". Ostatnio czytałam, że używanie przez dłuższy okres smoczka wpływa na rozwój mowy dziecka, dlatego chcę go całkiem odstawić. Jak teraz pomóc mojemu synkowi aby "naprawić"jego język?
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
niewiele już zostało czasu do podjęcia przez Synka edukacji w klasie zerowej, dlatego istotne jest natychmiastowe rozpoczęcie stymulacji rozwoju mowy i artykulacji.
Sformułowanie "mało mówi" jest bardzo enigmatyczne; nie wiem, czy
chłopiec buduje zdania, czy zdania są gramatycznie poprawne, czy ma
bogate słownictwo?
Aby poprawić artykulację należy zadbać o gryzienie stałych pokarmów,
picie z kubeczka (nie przez rurkę i nie z kubka "niekapka").
Czterolatek nie powinien już pić z butelki, ale jeść posiłki z
dorosłymi.
Dal poprawy artykulacji polecam program "Słucham i uczę się mówić" -
"Sylaby i rzeczowniki" oraz "Trudne głoski" - www.arson.pl
oraz program "Kocham czytać" - www.we.pl.
Jeśli Synek nie buduje zdań, warto układać historyjki obrazkowe i
wspólnie opowiadać treść obrazków.
Radzę także, zlikiwdować telewizję, by przygotować dziecko do zadań
edukacyjnych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska