3-latek z autyzmem nie robi postępów
Mam 3,2 latka, ma zdiagnozowany autyzm wczesnodziecięcy. Całościowe zaburzenie rozwoju. Uczęszczamy na zajęcia z wczesnego wspomagania raz w tyg, 2 razy terapia SI, hipoterapia raz w tyg., logopeda 2 razy w tyg. Oprócz tego ćwiczymy w domu, a postępów niewiele. Ok.pół roku jak zaczęliśmy intensywną pracę. Nawet Panie terapeutki, do których chodzimy twierdzą, że wszystko idzie żmudnie. Ogólnie dziecko chętne do pracy, ale jakby nie docierało do niego co robimy. Nie pamięta, że coś się uczył. Za dwa dni wszystko od początku. I tak stoimy. Dodam, że nic nie mówi, po swojemu trochę. Słuch miał badany, wszystko dobrze, na imię reaguje od razu. Kontakt wzrokowy mamy bardzo dobry, oczka ma takie bystre, że aż trudno uwierzyć, że nie dociera do niego to co robimy. Rezonans też miał robiony, prawidłowy do swojego wieku. Jak pobudzić jego mowę? Myślałam o tych pomocach (układanki lewopółkulowe i symultaniczno-sekwencyjne). Ale nie wiem czy to odpowiedni wybór. No i co więcej mogę zrobić? Bardzo proszę o podpowiedź...
Pozdrawiam
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
nie można stosować pomocy w oderwaniu od całej metody, bo to nie sensu. Metoda krakowska zawiera 17 ważnych punktów (proszę sprawdzić na stronie www.szkolakrakowska.pl)
Układanki lewopółkulowe są bardzo ważne ale RAZEM ZE WSZYSTKIMI innymi
zadaniami.
Jeśli Synek nie mówi trzeba rozpocząć program słuchowy ("Słucham i
uczę się mówić- www.arson.pl).
Hipoterapia, to przyjemność, a nie terapia zaburzeń autystycznych. Co
do SI proszę pamiętać, by terapeuta ćwiczył jedną dominująca rękę, a
nie obie, bo to największy problem w tej terapii. Oburęczność jest
bardzo niekorzystna.
Nie można prowadzić chaotycznej terapii i oczekiwać efektów. Terapia
musi być spójna, całościowa.
Zachęcam do lektury "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska