Dziecko 4-letnie
Dzień dobry, mam takie pytanie, bo nie wiem co mam robić. Mój syn ma 4 lata, a mówi pojedyncze słowa i nie reaguje na moje polecenia. Co mam robić?
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
sytuacja jest dramatyczna i każdy dzień bez terapii jest bezpowrotnie stracony.
Jeśli chce Pani uzyskać rzetelną diagnozę proszę poszukać kogoś na
stronie www.szkolakrakowska.pl.
Proszę zapoznać się z książką "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
A teraz proszę podjąć :
1. Słuchanie wypowiedzi językowych - program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl
artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
Należy wyłączyć wszystkie stymulacje prawopółkulowe, oznacza to, że
Filip nie może:
- oglądać telewizji, filmów na komputerze,
- grać na komputerze, gry w telefonie komórkowym,
- słuchać muzyki.
Można śpiewać dziecku, wspólnie tańczyć, ale nie można zostawić samego chłopca, by słuchał muzyki.
Z diety należy całkowicie wykluczyć:
- słodkie przekąski, chipsy, biały cukier,
- napoje gazowane i smakowe,
- czarną herbatę.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska