Dziecko pokazuje, zamiast mówić
Witam,
mam 25-miesięczną dziewczynkę, która bardzo mało mówi, mama, tata, am, nie, tak (ta). Wszystko rozumie, bardzo dobrze zapamiętuje. Dużo rzeczy pokazuje gestami i naśladuje np. zwierzęta z bajek. Dla przykładu jak chce powiedzieć tygrys to drapie się za uszkiem, bo w książeczce tygrysek się tak drapał. Dużo jest takich przykładów, gdzie pokazuje zamiast nazywać. Wiemy że dzieci się różnie rozwijają jednak ten fakt niepokoi. Proszę o jakieś wskazówki, bardzo dużo z nią spędzamy czasu na zabawie, czytaniu bajek.
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
prawidłowo rozwijające się dziecko dwuletnie łączy już dwa wyrazy, buduje zdania i prawidłowo zaczyna stosować odmianę wyrazów.
Proszę wprowadzić ćwiczenia powtarzania i rozpoznawania samogłosek,
wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać"
(www.we.pl) oraz słuchanie wypowiedzi językowych - program "Słucham i
uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenie dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki",
15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska