Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Zaburzona mowa 3,5-latka

Witam, mam 3,5 letniego synka. Antoś zaczął mówić, gdy skończył 3 lata. Do tego czasu wypowiadał tylko kilka prostych słów: mama, papa, koko, baba. Gdy skończył 3 lata zaczął wypowiadać pojedyncze wyrazy, ale bardzo zniekształcone. Obecnie jego mowa jest już w pełni zrozumiała, ale nadal nieczysta. Antoś nadal mówi o sobie w 3 os. l. poj. (Antoś zrobi), coraz częściej używa już 1 os., ale trzeba go do tego cały czas mobilizować. Ma duże problemy z mową w formie poleceń. Zamiast powiedzieć "Mamo daj mi" mówi:" Mama da, mama zrobi, mama ubierze". Bardzo często powtarza także po nas słowa lub całe zdania (robi to tylko jeden raz ). Na zwracaną mu uwagę, że mówi nie tak jak trzeba, próbuje poprawić swoją wypowiedź. Antoś jest od 5 miesięcy poddawany logoterapii. Logopeda zadaje nam ćwiczenia, a my staramy się codziennie wykonywać je w domu. Antoś lubi te zabawy. Niepokoi mnie też to, że synek mówi dość głośno, zwłaszcza wtedy, gdy w pokoju jest więcej osób. Dziecko było diagnozowane u psychologa, który stwierdził, że to tylko opóźniony rozwój mowy. Antoś chodzi do przedszkola, czuje się tam dobrze, lubi tam chodzić. Jego mowa rozwija się. Czy te nieprawidłowości, które opisałam wyżej ustąpią w wyniku ćwiczeń, czy są to objawy jakiegoś poważniejszego zaburzenia.
Będę wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam

Dorota
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Doroto,

należy jeszcze przeprowadzić badanie słuchu, być może to jest powód zbyt głośnej mowy chłopca. Radzę także intensywną stymulację rozwoju systemu językowego:
- Słuchanie wypowiedzi językowych - program "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Ćwiczenia artykulacyjne podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab -
program "Kocham czytać" - www.we.pl.

Ponieważ niewiele zostało już czasu do podjęcia przez Antosia
obowiązku szkolnego zalecam intensywne, codzienne ćwiczenia w domu.
Ćwiczenia opisane są w pozycji "Wczesna interwencja terapeutyczna" - 
www.we.pl.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzony rozwój mowy, logoterapia, program słuchowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć