Czy jest to autyzm?
Witam,
Martwi mnie zachowanie mojego 22 msc synka Filipa. Wszystko wydawało się ok, gdy w wieku 18 msc miałam wrażenie, że syn mnie nie słyszy. Wszystko przebiegało ok, gaworzył, siadał, chodził, lecz jeżeli chodzi o teraz to dziecko rzadko reaguje na imię, nie reaguje na polecenia. Potrafi tylko proste rzeczy np. daj buziaka, daj cześć, zrób papa, przybij piątkę itp., ale jak powiem "Filipek przynieś ( lub daj) mamie autko" to nie wie o co chodzi, ale za to jak zapytam czy chce pić i powiem żeby przyniósł butelkę to od razu to robi. Rzadko mnie słucha. Mówi bardzo mało: mama, tata, baba, daj, ku-ku, gili gili, aooo ( brawo) co do zabawy zabawkami to bawi się nimi jak należy, autkami jeździ, klocki ładnie buduje, lecz wszystko to jest góra na 10-15 min. Nie jest dzieckiem, które się "zawiesza" gdy ogląda bajkę to nie wlepia wzroku po prostu w obraz tylko często zaczyna nuci, jeżeli inni tak robią, klaska, kiedy klaskają dzieci, śmieje się również razem z nimi. Gdy liczą do 4 próbuje też liczyć (nawet mu to wychodzi). Filip bez wątpienia jest bardzo żywym dzieckiem, które uwielbia towarzystwo, gdy ma kontakt z dziećmi (woli starszych od siebie) to biega szczęśliwy i stara się je naśladować. Syn podejmuje zadania lecz rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy. Jak nie potrafi sobie z czymś poradzić to ciągnie kogoś za sobą żeby mu pomógł. Byłam u pani psycholog która powiedziała mi (po kilku wizytach), że jej to na autyzm nie wygląda, lecz na dziecko lewopółkulowe, ale jakoś zabrakło jej czasu i nie wyjaśniła czym się to różni i jak mam z nim ćwiczyć. Jestem w szoku, bo Filipek wygląda na okaz zdrowia i jest zawsze uśmiechnięty i bardzo towarzyski. Proszę mi powiedzieć jak mam z nim ćwiczyć, i jak mam rozumieć że jest lewopółkulowy, czy to ma jakieś powiązanie z autyzmem? Bardzo proszę o odpowiedź.
Mama Filipka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Filipka,
pani psycholog wyraźnie pomyliła pojęcia. Lewa półkula mózgu, przetwarzająca informacje sekwencyjne, linearne jest odpowiedzialna za nabywanie języka.
Jeśli chce Pani uzyskac rzetelną diagnozę proszę poszukać kogoś na
stronie www.szkolakrakowska.pl.
Regres w rozwoju mowy, brak reakcji na imię, trudności z
koncentracją, brak rozwoju mowy i kłopoty z rozumieniem przekazów
językowych wskazują na spektrum autyzmu.
Proszę zapoznać się z książką "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
A teraz proszę podjąć:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenie dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
Należy wyłączyć wszystkie stymulacje prawopółkulowe, oznacza to, że
Filip nie może:
- oglądać telewizji, filmów na komputerze,
- grać na komputerze, gry w telefonie komórkowym,
- słuchać muzyki.
Można śpiewać dziecku, wspólnie tańczyć, ale nie można zostawić samego chłopca, by słuchał muzyki.
Z diety należy całkowicie wykluczyć:
- słodkie przekąski, chipsy, biały cukier
- napoje gazowane i smakowe
- czarną herbatę.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska