Lateralizacja u niespełna 3-latki
Witam serdecznie!
Jestem mamą niespełna 3-letniej dziewczynki (2 lata i 8 miesięcy). Córka nadal nie wybrała dominującej ręki. Częściej maluje, je posługując się lewą ręką, ale w trakcie danej czynności potrafi zmienić ją kilkukrotnie. Mój mąż i jego mama są leworęczni, reszta rodziny jest praworęczna.
Moje pytanie jest takie - czy powinnam udać się z dzieckiem do logopedy w celu poprawnego ustalenia dominującej połowy czy jest na to za wcześnie? Czy dziecko leworęczne będzie mieć większe problemy w szkole z nauką czytania i pisania?
Dziewczynka zaczęła mówić zdaniami w wieku 2 lat. Teraz potrafi wypowiedzieć zdanie złożone, zadaje dużo pytań. Nie wymawia jeszcze głosek sz, cz, ż, r zamienia je odpowiednio na ś, ć, ź, l. Czy mogę z nią przerabiać program "Kocham czytać"?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
oczywiście może Pani ćwiczyć z Córeczką, korzystając z książeczek "Kocham czytać". Wymowę głosek sz, ż, cz, dż i r pozwoli uzyskać program "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" (www.arson.pl).
Zwykle dzieci leworęczne nieco później wybierają swoją dominującą
rękę, ale około 30 miesiąca życia widać to już wyraźnie. Proszę
sprawdzić częstotliwość wyboru ręki prawej i lewej, precyzję
wykonywania zadań, wybór ręki do rysowania, jedzenia, a także
niecodziennych (nie ćwiczonych) czynności np. użycie młoteczka,
odkręcanie słoiczka.
Gdy zobaczy Pani, że częstotliowść użycia wskazuje na rękę lewą należy
ją ćwiczyć, by przygotować dziecko do przyszłych zajęć szkolnych.
Jeśli dziecko leworęczne będzie miało odpowiednio przygotowane
środowisko, to z pewnością nie będzie miało kłopotów w szkole.
Dziecko leworęczne powinno w początkowej fazie nauki pisania używać tylko ołówka, w ten sposób eliminowany jest zbyt duży nacisk stalówki na papier czy gorsze spływanie atramentu, wynikające z popychania przyborów do przodu. Uczeń piszący prawą ręką ciągnie pióro czy długopis po kartce, wówczas tusz czy atrament mogą prawidłowo spływać.
Dodatkowym problemem jest właściwe ułożenie ręki i zeszytu podczas pisania. Lewą rękę dziecko powinno oprzeć na zeszycie, prawa go przytrzymuje,
aby się nie przesuwał, tak jak czynią to osoby piszące ręką prawą i stabilizujące kartkę lewą. Zeszyt powinien być ułożony na ławce czy biurku ukośnie,
z lewym górnym rogiem skierowanym do góry, natomiast prawy dolny ku dołowi. Leworęczne dziecko powinno umieścić kartkę w pewnej odległości
od brzegu stołu (aby zmieściło się przedramię), nieco na lewo od osi swojego ciała.
W przeciwnym razie piszący wygina rękę w nadgarstku, powodując silne napięcie mięśniowe. Dlatego leworęczne dzieci szybko się męczą, nie lubią szlaczków, kolorowania, choć przejawiają zdolności plastyczne. Niekorzystnie na tempo pisania i poziom graficznego pisma ma wpływ ograniczony zakres ruchu, brak możliwości kontrolowania prawidłowości zapisu, kolega siedzący po lewej stronie. Światło powinno padać na zeszyt z przodu, z góry lub z prawej strony, tak aby padający cień lewej ręki nie utrudniał pisania. W klasie leworęczne dziecko powinno siedzieć w środkowym rzędzie - tam światło jest najbardziej rozproszone. Korzystne jest pisanie na lekko nachylonym pulpicie.
Warto skorzystać z zeszytów z ukośną liniaturą, ułatwiających początek nauki pisania. Trudności z wypracowaniem prawidłowego uchwytu ołówka czy pióra,
można przezwyciężyć dzięki specjalnym, ergonomicznym nakładkom, warunkują prawidłowy sposób trzymania. Zakłada się je na wysokości ok. 2 cm
od końca grafitu ołówka lub stalówki pióra.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska