Dziecko mówi samogłoskami
Pani profesor,
Jestem mamą 3 letniego synka, u którego w lutym tego roku zdiagnozowano całościowe zaburzenia rozwojowe nieokreślone. Od tego czasu synek ma wdrożoną terapię w przedszkolu integracyjnym, dużo też czasu poświęcamy na pracę z nim w domu i postępy są bardzo widoczne. W październiku też zainteresowaliśmy się metodą wczesnej nauki czytania-sylabami. Zakupiliśmy odpowiednie pomoce i tak od ponad miesiąca intensywnie pracujemy. Mniej więcej w tym czasie synek zaczął powtarzać niektóre samogłoski, co wcześniej było absolutnie nie do przeskoczenia. Teraz czyta praktycznie wszystkie wyrazy z zestawu "Moje układanki - 1", z tymże wymawia tylko samogłoski. Np. mamy wyraz "buda" - czyta "ua"; "maki" - "ai". Poza tym próbuje porozumiewać się w ten sam sposób, mówiąc zamiast "mama" po prostu "aa", czy na pytanie "jak masz na imię" odpowiada "iaje" (co znaczy Michałek). Proszę mi powiedzieć, czy to wszystko idzie w dobrym kierunku, jest prawidłowe, czy jest coś, co jeszcze moglibyśmy zrobić, żeby wspomóc jego rozwój, tak aby zaczął wypowiadać całe sylaby. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Marzena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marzeno,
rozwój mowy Michałka wskazuje, że Synek postępuje drogą prawidłowego rozwoju. U dzieci z alalią także obserwujemy napierw naśladowanie samogłosek. Najważniejsze, że pojawiło się naśladownictwo.
Aby ułatwić dziecku powatarzanie warto zastosować program słuchowy
"Słucham i uczę się mówić" - na płytach nagrane są sylaby i słowa w
wolniejszym tempie, tak by dzieci z problemami rozwojowymi mogły
powtarzać, to co usłyszą. Istotne jest, by Synek słuchał w słuchawkach.
Cieszę się, że tempo uczenia się jest tak szybkie. Gratuluję. Proszę
nie ustawać w prowadzeniu terapii. Najkorzystniej, gdy praca przy
stoliku trwa ok. 2 godziny dziennie.
Ważne są też ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej oraz zabawy i
sprawności manulanej. Także ruchy naprzemienne nóg (rowerek).
Proszę pamiętać, by ćwiczyć tylko dominującą rękę i nie zapominać o
ćwiczeniach lewopółkulowych.
Wszystkie ćwiczenia opisałam w książce "Wczesna diagnoza i terapia
zaburzeń autystycznych" (www.konferencje-logopedyczne.pl) oraz
"Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska