Mowa dzieci
Witam, mój synek ma 5 lat i pięć miesięcy i mało mówi, a jak mówi, a jak już mówi to nie bardzo go można zrozumieć. Byliśmy u wielu specjalistów i nic. Badania psychologiczne przeszedł bardzo dobrze - Pani stwierdziła, że Hubert rozwija się tak samo jak jego rówieśnicy, zadania wszystkie rozwiązał bardzo dobrze. Psycholog był w szoku, że syn nie mówi, a wszystko bardzo dobrze robi, nie ma zastrzeżeń. Badanie słuchu bardzo dobry i inne badania są dobre. Laryngolog stwierdził, że Hubert ma trzeci migdał i mamy zabieg za dwa tygodnie. Boje się, że synek przejdzie bolesny zabieg, a to nie będzie to. Proszę o Pani opinię. Pozdrawiam.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
nie rozumiem na jakiej podstawie psycholog stwierdził, że Syn rozwija się jak rówieśnicy, skoro dzieci w tym wieku mają pełny system językowy.
Ważne by sprawdzić jak dziecko przetwarza zadania lewo i prawopółkulowe, jak ukształtowała się dominacja stronna, jakie jest rozumienie przekazów językowych.
Trzeci migdał może powodować lekki niedosłuch, ale nie ma wpływu na
kompetencję komunikacyją dziecka.
Radzę kontakt z terapeutą, pracującym metodą krakowską
(www.szkolakrakowska.pl), a jeśli nie znajdzie Pani nikogo w pobliżu
miejsca zamieszkania powinna Pani rozpocząć stymulację rozwoju mowy
poprzez program słuchowy ("Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl)
oraz "Kocham czytać" - www.we.pl.
Proszę pamiętać, że brak mowy wpływa na kształtowanie się myślenia
abstrakcyjnego, a tym samym na drogę edukacyjną dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska