Moja córka mało mówi
Witam,
moja córeczka ma 2 lata i 3 m mówi tylko pojedyncze słowa, nie potrafi się skupić gdy próbuję żeby powtórzyła wyraz to albo się uśmiecha albo denerwuje. Niepokoi mnie fakt, że moja córka jest bardzo marudna, złośliwa, nie chce się ubierać na spacery ani po nocy, w ogóle mnie nie chce słuchać, ale za to słucha tatę i babcię. Nie umie się zabawić dłużej. Jak gdzieś się ruszę to ona idzie za mną, nawet do ubikacji. Pani doktor proszę o poradę, głównie niepokoi mnie fakt, że córka nie mówi już zdaniami. Radziłam się pediatry, ale pani doktor stwierdziła, że wszystko jest w porządku, a z mową poczekamy jeszcze pół roku.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
niestety wbrew zdaniu pediatry nic nie jest w porządku, bowiem dwuletnie dziecko powinno już łączyć dwa wyrazy. Nie można tez bezczynnie czekać, gdy upływa czas najważniejszy dla rozwoju intelektualnego dziecka.
Radzę stymulację rozwoju języka poprzez:
1. program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl
2. budowanie motywacji do powtarzania - "Kocham czytać"
www.we.pl.
Niepokoi mnie też, że Córeczka kontroluje Pani zachowania i, ze juz
wie kim w rodzinie może manipulować. Jeśli Pani teraz nie będzie
konsekwentna wobec Córki, trudno będzie ją nauczyć dostosowania się
do reguł społecznych. Brak zabawy wskazuje na problemy rozwojowe. Może
uda się Pani znaleźć terapeutą w pobliżu Pani miejsca zamieszkania.
Proszę szukać na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska