Synek trzy latka nie mówi
Witam,
Mój synek kończy trzy latka za 3 tygodnie. Mieszkamy w Anglii i on się tam urodził. Poza prostymi słowami jak "mama", "tata" - nie mówi, zwierzęta i różne rzeczy nazywa po swojemu. Wymawia sylaby jak np. si gdy chce iść do toalety. Określa rzeczy po swojemu. Jeszcze przed ukończeniem dwóch latek zaczął chodzić do przedszkola. Jak chcemy żeby powtarzał po nas to się denerwuje. Z Pani artykułów dowiedzieliśmy się, że posłaliśmy go za wcześnie do przedszkola. Czy są jakieś ćwiczenia - sposoby, które pomogą w rozwoju jego mowy, zachęcą go do mówienia. Czy może Pani polecić jakieś książki lub płyty, które nam w tym pomogą. Czy powinniśmy pójść z nim do logopedy? Z góry dziękuję za pomoc.
Aleksandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Olu,
powinna Pani konsekwentnie stosować metodę OPOL - one-person-one-language,
‘jedna osoba jeden język’.
To niezwykle istotne, by rodzice mówili do dziecka w języku polskim
także w sklepie, na ulicy, na placu zabaw.
Może Pani zapoznać się z wynikami badań zamieszczonymi w zakładce "do
pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Radzę stymulację rozwoju języka etnicznego poprzez:
1. program słuchowy "Słucham i uczę się mówić " - www.arson.pl
2. budowanie motywacji do używania języka polskiego - "Kocham czytać"
www.we.pl.
Proszę nie mówić dziecku, by powtarzało, bo wówczas powstaje blokada,
zawsze mówię: "czytaj", albo pytam: "co mówi dziewczynka/pani/pajacyk/piesek na obrazku?".
Nie może Pani skorzystać z pomocy angielskiego logopedy, musi Pani
rozpocząć stymulację rozwoju dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska