Rozwojowa niepłynność mowy
Mój syn ma 6 lat, od ok. 4-go roku życia zacina się, tzn. powtarza pierwsze i ostatnie sylaby w wyrazach. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy spokojnie rozmawia, w zwykłych wypowiedziach. Niepokoi mnie to, gdyż ma to raczej tendencję wzrostową, mam wrażenie, że jego mowa jest coraz mniej płynna. Logopeda zasugerował, że na razie nic się z tym nie robi, oprócz ewentualnych ćwiczeń oddechowych. Martwię się, że ta niepłynność przejdzie w jąkanie. On na razie się tym nie przejmuje, my go nie upominamy i nie zwracamy mu na to uwagi, ale martwię się, że gdy pójdzie do pierwszej klasy będzie problem. Czy należy już iść na jakąś terapię? Czy można jakoś zapobiec temu, żeby nie przekształciło się to w jąkanie? Bardzo roszę o poradę.
Edyta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Edyto,
bardzo mnie dziwi postawa logopedy. Kiedy prowadziłam terapię dzieci czteroletnich, po roku można było zapomnieć o niepłynności.
W ciągu dwóch lat problemy Synka utrwaliły się i nie będzie łatwo je niwelować, a szkoła przynosząc obciążenie emocjonalne nasili objawy.
Radzę:
- rozpoczęcie ćwiczeń słuchowych (Słucham i uczę sie mówić "Trudne
głoski" www.arson.pl - chodzi o słuchanie mowy z wydłużonym czasem trwania), trening tylko w słuchawkach
- zapisanie Synka na zajęcia (śpiew, zajęcia teatralne, muzyczne/rytmika, basen, malarstwo)
- 10-12 godzin snu
- eliminacja białego cukru i napojów gazowanych
- ruch na świeżym powietrzu (rower, narty, spacery)
- wczesna nauka czytania sylabami, która uczy kontroli wypowiedzi
językowych ("Kocham czytać" - www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska