Czy to autyzm?
Witam,
Niepokoi mnie zachowanie 20 miesięcznego synka. Jaś urodził się 19 marca 2011 roku, poród naturalny, ocena stanu zdrowia noworodka: 10 w skali Apgar. Martwię się, że synek nie utrzymuje kontaktu wzrokowego. Tzn jak on czegoś chce to się popatrzy na twarz, ale podczas zabawy (gdy się u mnie na kolanach przodem do mnie) to unika patrzenia na twarz. Bardzo rzadko reaguje na swoje imię. Raz odwróci głowę jak go wołam, a 10 razy nie. Synek bawi się normalnie (przynajmniej tak mi się wydaje). Układa niedużą wieżę z klocków (ok. 5 klocków), bawi się kuchenką siostry, udaje że pije z kubeczka dla lalki, myje zęby szczoteczka do zębów konikowi w kąpieli, jak zerwie kwiatka wącha go. Jak znajdzie kamyczka to przyjdzie się pochwalić nim, jak zobaczy coś interesującego to pokazuje palcem na tą rzecz. Ogląda książeczki i pokazuje obrazki. Lubi łaskotki, ale tylko krótką chwileczkę. Przytula się, ale tez nie za długo. Niepokoi mnie to unikanie kontaktu wzrokowego. Czy takie zachowanie może świadczyć o autyzmie czy może być inna przyczyna?
Paulina

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Droga Pani,
Bardzo trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. U jednych
dzieci w tym wieku objawy mogą być już bardzo widoczne, a u innych
bardzo subtelne. Unikanie kontaktu wrokowego i słabe reakcje na imię są
charakterystyczne dla autyzmu, ale pisze Pani również o wielu naturalnych i prawidłowych zachowaniach. Sugerowałabym rozwianie wątpliwości i konsultację psychologiczną. Pracę terapeutyczną podejmuje się nawet u dzieci 12 miesięcznych, które budzą wątpliwości. Lepiej bowiem szybko zacząć pracę nad sferami/zachowaniami niepokojącymi nas, niż dopuścić do ich pogłębiania. Trzeba również pamiętać, że autyzm to złożone zaburzenie. Należy się zająć również stroną medyczną (w tym głównie diagnozą nietolerancji pokarmowych), bo wynikające z niej nieprawidłowości wpływają na pracę mózgu i zmieniają zachowanie. Matki mają zazwyczaj świetną intuicję i czują, że dziecko nie rozwija się prawidłowo, są jednak niestety często zwodzone przez lekarzy, który każą
czekać. W moim poczuciu nie warto czekać, tylko upewnić się jak
najwcześniej czy pani obserwacje są słuszne. Życzę powodzenia.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak