3-latek z opóźnieniem mowy w angielskim przedszkolu
Witam,
Mieszkamy z 3,5-letnią córką w Wielkiej Brytanii. Córka dopiero od niedawna zaczęła cokolwiek mówić po polsku, ale jednak wciąż nie jest to biegle i czasem trudno zrozumieć co mówi. Po angielsku nie rozmawia, bo zawsze w domu z mężem używamy języka polskiego. Córka chodzi od 3 miesięcy do ang. przedszkola na 2,5 godz. dziennie. Panie w przedszkolu doradziły, żebym w domu mówiła także po ang. i jeszcze terapię mowy w jez. ang. Co może Pani doradzić w tej sprawie, gdy dziecko ma problem z językiem ojczystym, a musi tez mówić w obcym języku? Z góry dziękuję.
Diana

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Diano,
nauczycielki wykazują się kompletnym brakiem wiedzy na temat dwujęzyczności. Najpierw dziecko musi opanować język etniczny, a potem może uczyć się drugiego. W sytuacji rodziców Polaków stosowana jest metoda: mL@H - "minority language at home ‘używanie języka ojczystego w domu, języka otoczenia
dziecko uczy się od  rodzimych użytkowników  (native speakers).
Na Pani miejscu zrezygnowałabym z przedszkola w tym roku. Córeczka
opanuje świetnie język angielski, gdy tylko będzie mowić po polsku.
Pani nie może mówić do dziecka w j. angielskim, bo to nie jest język
Pani serca. Dziecko nauczy się nieprawidłowego akcentu i błędów
gramatycznych.
Zapraszam do lektury artykułów na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl, w zakładce "do pobrania".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska