Przedszkole
Córka 18 grudnia skończy 3 latka. Od 1 września była zapisana do przedszkola - nie mogła się doczekać. Pierwszego dnia bardzo chętnie poszła, po tym 1 dniu coś się wydarzyło, bo kolejne 3 dni były coraz gorsze: zaczęła w nocy budzić się i płakać, a rano nie chce do przedszkola. Bała się wyjść na spacer, czy jechać samochodem, bo bała się, że pójdzie do przedszkola. Panie dyrektor i opiekunka powiedziały, że nie bardzo się klimatyzuje - cały czas płacze do mamy. Powiedziała, żeby jej dać trochę czasu i nie pogłębiać strachu. Mówiła żeby po jakimś czasie przyjść na plac zabaw, potem do budynku i do jej grupy, pobyć z nią, żeby przekonała się, że przedszkole nie jest złe. Więc od stycznia będziemy ją małymi krokami oswajać z przedszkolem. Panie powiedziały, że jej brakuje 3,5 miesiąca do 3 lat może nie jest jeszcze gotowa. W tej jej grupie dziecko najmłodsze to z sierpnia i wszystkie mają już skończone 3 latka. W jaki sposób ją przygotować, bo płacz przez sen i wyjście z domu czy do samochodu to strach. Mówię jej, że "pójdziemy do przedszkola mama będzie czekała, a ty się pobawisz i wrócimy razem" to tak chętnie. W jakiś sposób muszę ją przekonać, że przedszkole nie jest złe. Mam wrażenie, że płacz 3/4 dzieci z grupy dla niej skojarzył się ze złym miejscem. Proszę o pomoc.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
rzeczywiście rozpoczynanie edukacji przedszkolnej przed trzecim rokiem życia nie jest korzystne dla dziecka. Jeśli nie musi Pani korzystać z przedszkola to lepiej to
odsunąć do przyszłego roku. Gdyby Pani sytuacja rodzinna wymagała od
dziecka pójścia do przedszkola już od stycznia, to proszę spróbować
umówić się, że Pani idzie na zakupy, Córeczka się pobawi np. godzinę i
Pani ją odbierze. Każdego dnia trzeba przedłużać czas zabawy o 15
minut.
Warto opowiadać dzieciom historie o przedszkolakach i pisać wspólną
książeczkę (pamiętnik) o tym, co wydarzyło się w przedszkolu.
Dla wielu trzylatków w przedszkolu jest zbyt głośno, zbyt dużo dzieci
i odbierają to jako chaos.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska