Ślinienie u 4-letniej dziewczynki
Witam jestem tatą 4-letniej Zuzanny. Córka bardzo mocno się ślini. Bardzo niewyraźnie mówi np. na siebie zamiast zuzia to mówi juja, na swojego brata Aleksandra mówi Ali. Prosząc o podejście mówi - mama oć tu juji. Rok temu latem miała usunięty 3 migdał, po tym zabiegu ślinienie ustało na okres ok. 4 miesięcy do pierwszej poważniejszej infekcji (katar, kaszel). Od tamtej pory ślinienie powraca raz z większym raz z mniejszym efektem. Bardzo ciężko oddycha przez nos właściwie to ma cały czas otwartą buzię szczególnie podczas zabaw, nad którymi musi się mocniej skupić. Proszę o podpowiedź do kogo mamy się zgłosić o pomoc, córka chodzi raz w miesiącu do logopedy i do poradni psychologicznej, co trzy miesiące bada ją neurolog.
Adam

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
może trzeba sprawdzić, czy przegroda nosowa nie jest skrzywiona, skoro dziecko nie może oddychać przez nos. Sądzę także, że jest zaburzone połykanie typu dorosłego (czubek języka powinien być uniesiony do góry podczas picia).
Dziewczynka powinna mieć zajęcia logopedyczne raz w tygodniu +
codziennie pół godziny w domu.
- Program Słucham i uczę się mówić - "Trudne głoski" (www.arson.pl) – 20 minut dziennie. Skutek przynosi jedynie słuchanie w słuchawkach!!!
- Ćwiczenie prawidłowej artykulacji poprzez wczesną naukę czytania.
Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®". Program "Kocham czytać" - www.we.pl.
Podczas ćwiczeń w powtarzaniu i czytaniu, trzeba przypominać
dziewczynce o zamykaniu ust.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska