Dwujęzyczność dziecka a niepoprawna wymowa w j.polskim
Witam,
Synek 3,5 jest dzieckiem dwujęzycznym, ja zwracam się do niego po polsku, mąż po duńsku. Dziecko w j.polskim zjada środkowe części wyrazów np. słowo pizza powie pi...a, rosnę powie o...e, końcówki wyrazów zawsze wymawia bardzo wysoko, wręcz piskliwie. Nie ma problemu ze słówkami typu traktor, ryba. Miesza języki, przy czym wszystko rozumie bez problemu. Przebywając w Danii automatycznie używa więcej duńskiego. Mieszkamy w Polsce w mniejszym mieście, zasugerowano nam wizytę u logopedy, szczerze mówiąc obawiam się, nie chcę robić problemu z czegoś co być może nim nie jest. W dodatku obawiam się, że ze względu na miejsce zamieszkania logopeda ma mniejsze doświadczenie w takiej sytuacji jak nasza. A może się mylę?
Pozdrawiam
Kinga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kingo,
jeśli stosujecie Państwo konsekwentnie metodę OPOL (one-person-one-language,
‘jedna osoba jeden język’, to chłopiec nie powinien już mieszać języków. Proszę pamiętać, że to bardzo niekorzystna sytuacja dla czterolatka, że nie ma jeszcze języka do myślenia.
Zachęcam do poczytania na temat dzieci dwujęzycznych na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl.
Od kilkunastu lat badam dzieci dwujęzyczne w róznych krajach. Tylko te
dzieci, które opanowały oba języki mają szanse na prawidłowy rozwój
intelektualny.
Radzę zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić - "Sylaby i
rzeczowniki" oraz "Czasowniki". Słuchać należy w słuchawkach około 20
minut dziennie.
Nie należy lekceważyć problemów rozwojowych dziecka, bo brak języka ma
wpływ na edukację i przyszłe zawodowe życie dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda cieszyńska