Mowa 5-latka
Mój synek właśnie skończył 5 lat. W przedszkolu badał ich logopeda i stwierdził u niego brak głoski L, oraz zastępstwa rozwojowe - brak głosek szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) oraz głoski r. Czy są to poważne wady wymowy? Oczywiście zalecono mu terapie logopedyczną, ale wizyty u logopedy kosztują :) Jak można ćwiczyć z nim w domu? Proszę o poradę.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
ponieważ Synek rozpoczął już naukę w klasie zerowej radzę ćwiczyć w domu, bo brak realizacji głosek dziąsłowych wpłynie negatywnie na naukę czytania i pisania. Może Pani ćwiczyć w domu sama, ważna jest konsekwencja i systematyczność. Codziennie około 30 minut.
- Słuchanie W SŁUCHAWKACH płyty "Trudne głoski" - www.arson.pl -
płytka kosztuje jedynie 20 złotych i za pół roku dziecko opanuje
prawidłową artykulację,
- Powtarzanie i czytanie sylab zawierających głoski szeregu szumiącego i r - w
formie zabawy realizowane jest to z wykorzystaniem zeszytów z serii "Kocham czytać" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska