3-latek który gryzie szczypie nawet drapie
Witam serdecznie,
Od niedawna mam taki problem ze swoim najmłodszym synem Jakubem, który strasznie gryzie i szczypie inne dzieci w przedszkolu. Od tego roku zaczął uczęszczać do przedszkola ze swoim starszym bratem - ma on 4 lata. Wcześniej zdarzało mu się już takie sytuacje jak był mniejszy, ale samo przeszło po prostu przestał, a teraz jak zaczął chodzić do przedszkola sytuacja powtarza się codziennie. Dostaje skargi od rodziców, że Jakub ich dzieci gryzie pani z przedszkola mnie o tym poinformowała, ale tylko raz. Jakub miał wzmożone napięcie mięśniowe, jeździliśmy z mim na rehabilitację. Pani z przedszkola sadza go na krzesło i taką ma kare za gryzienie czy szczypanie. Przestała mnie o tym informować, że sytuacje się powtarzają. Dziś przeprowadziłam rozmowę z Panią z przedszkola stwierdziła, że nie może zajmować jednym dzieckiem cały czas, gdzie w grupie jest tylko 12 dzieci, stwierdziła, że Jakub musiałby siedzieć przez 8 h na krzesełku. Kazała mi jechać z dzieckiem do psychologa dziecięcego. Nie rozumiem czemu jak dzieciom poświęcam czas w domu na zabawę to Jakub nie gryzie ani nie szczypie, potrafi z nami usiąść i się bawić czasem bywa tak, że starszy brat mu dokucza albo robi mu na złość, a czasem jest tak, że go ugryzie. Przez pierwszy miesiąc chodzenie do przedszkola nie zdarzały się takie sytuacje, w sumie zaczęło się od tego miesiąca. Kiedy mąż wraca po trzech lub czterech dniach pracy do domu Jakub czasami się tak przytuli do taty, z radości go szczypie, nie zawsze albo podczas zabawy z tatą. Nie wiem czy nie potrafi sobie poradzić z emocjami czy co. Nie wiem co mam z tym zrobić i jak mu pomóc by nie robił krzywdy innym dzieciom. Jak rozmawiam z Jakubem i mu tłumaczę, że nie wolno robić dzieciom krzywdy to on mówi, że nie wolno gryźć dzieci ani szczypać. Proszę o pomoc.
Agnieszka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Opisywany przez Panią kłopot z synkiem prawdopodobnie ma związek z dwoma czynnikami - silnie przeżywanymi emocjami i niewykształconą jeszcze właściwie zdolnością do ich wyrażania. Fakt, że Kuba potrafi uszczypnąć tatę ze szczęścia, że wrócił z pracy, potwierdza, że jest to sposób, w jaki nauczył się wyrażać swoje uczucia  i że nie umie tego robić z właściwą siłą. Korzenie tego znajdują się prawdopodobnie w nieprawidłowościach napięcia mięśniowego z początków jego życia. Skoro on rozumie, że nie wolno szczypać i gryźć, a także nie robi tego podczas zabawy w domu, nie sądzę, by problem tkwił głęboko w rozwoju psychicznym. To normalne, że w środowisku rodzinnym, które jest całym światem i bezpiecznym schronieniem dla malucha w jego wieku, zachowuje się inaczej niż w środowisku przedszkolnym. To, że nie szczypał dzieci we wrześniu może też być pozytywnym skutkiem efektu nowości i chodzenia do przedszkola jak brat. Gdy euforia minęła, być może pojawił się stres. Jaki? Może tęskni za Panią? Może dużo dzieci to za duży hałas i ruch dla niego? Można go o to zapytać, ale on może nie umieć jeszcze nazwać takich odczuć, dlatego warto przyglądać się, kiedy pojawiają się te niemiłe jego zachowania. By to zbadać myślę, że warto poprosić wychowawczynię o wzmożoną obserwację przez kilka dni, w jakich konkretnie sytuacjach on tak robi. Proszę nie dać się zbyć odpowiedzią, że zawsze. Współpraca rodzica z wychowawczynią bywa kluczem do sukcesu. Gdy poznane zostaną przyczyny, łatwiej będzie wyeliminować takie niepożądane zachowania. Proszę oduczać go nie metodą kary, lecz nagrody lub jej braku. Mam tu na myśli przede wszystkim chwalenie, że np. dziś udało mu się nikogo nie ugryźć + mała nagroda za sukces (np. batonik lub inny smakołyk).
Jeśli chodzi o konsultacje specjalistyczne, myślę że warto, by lekarz lub fizjoterapeuta skontrolował napięcie. Proszę też ćwiczyć wyważanie siły, np. poprzez ściskanie miękkiej piłeczki w dłoni z różną siłą, tak by Kuba mógł zobaczyć, że potrafi coś robić słabiej i mocniej i że to ma znaczenie.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk