Dziwne zachowanie niemowlaka
Witam, mój syn podczas karmienia czasami przewraca oczami tzn. rzuca nimi na prawo i na lewo... Od czasu do czasu podczas snu drżą mu dłonie. Dodam, że syn ma nieskończone 3 miesiące i urodzony był w 42 tygodniu ciąży przez cesarskie cięcie ponieważ przy każdym skurczu spadał mu puls do 60. Czy powinnam udać się z synem do neurologa dziecięcego? Mieszkam za granicą, a tu jest ciężko wyprosić się o jakiegokolwiek specjalistę, ponieważ dla nich wszystko jest normalne i jak rozmawiałam z lekarzem o drżeniu rączek (na bilansie po 6 tyg.) to stwierdził, że syn spał z rękami w pionie i że "pewnie" to drżenie jest normalne i że ustąpi. Jednak synowi to nie przechodzi. Czasami po położeniu go na boczku drży mu ta rączka, na której leży.
Ewa

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Ewo,
Tak, koniecznie zalecam wizytę u neurologa dziecięcego, który wykluczy lub potwierdzi Pani obawy. Warto zbadać dziecko metodą diagnostyczną Vojty (podkreślam diagnostyczną, nie oznacza to od razu terapii wg tej metody). Metodą ta diagnozują lekarze certyfikowani w tym zakresie. W razie potrzeby powinna być zalecona terapia w ramach wczesnej interwencji. Myślę, że warto byłoby też skorzystać w konsultacji u doświadczonego fizjoterapeuty (najlepiej NDT-Bobath), by poddać ocenie napięcie mięśniowe. U wszystkich tych specjalistów proszę mówić o obciążającym wywiadzie okołoporodowym, to bardzo ważne.
Nie wiem, gdzie Pani mieszka. Może udałoby się i tam spytać jakiegoś innego specjalisty? Może to kwestia człowieka, a nie systemu? Jeśli jednak systemu, proszę nie rezygnować z szukania oceny stanu synka i pomocy terapeutycznej od zaraz. W pierwszym roku życia plastyczność centralnego układu nerwowego, a tym samym zdolność do zdrowienia, jest największa, wymaga to jednak odpowiednio dobranych, kompensacyjnych oddziaływań i każdy miesiąc życia niemowlęcia jest bezcenny terapeutycznie.
Serdecznie życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska