Trójjęzyczność
Witam!
Mam pytanie odnośnie rozwoju mowy dzieci trójjęzycznych. Mieszkam w UK z mężem Algierczykiem, posługującym się językiem arabskim z naleciałościami francuskiego-uwarunkowane jest to historią jego kraju oraz 2-letnia córką. Do córki staram się mówić w większości po polsku, ale kiedy chce, żeby mąż rozumiał lub mógł włączyć się do rozmowy mówię po angielsku. Często chodzimy na zajęcia do Children Centre i tam córka nauczyła się angielskich piosenek i słów. Angielskiego uczy się również z tv, bo tylko taką mamy albo arabską. Zauważyłam, że rozumie wszystko co do niej mówię po polsku, jednak nie chce zbytnio mówić, wybiera angielski. Zna kolory po polsku, bo proszę ją np. o podanie niebieskiej kredki, ale nazwie ja blue...bo łatwiej. Staram się konsekwentnie mówić do niej po polsku, ale mam obawy, bo nie chcę, żeby miała problemy w przedszkolu lub szkole. Ostatnio mojej koleżanki córka, która również jest trójjęzyczna, otrzymała opinie w przedszkolu angielskim, że jej mowa jest na poziomie 2-latka, gdzie dziecko ma prawie 3. Kolejnej znajomej córka powinna zacząć szkołę od września, a nie została dopuszczona, gdyż jej angielski jest zerowy, rodzice do dziecka mówią tylko w języku ojczystym, więc musi najpierw pochodzić trochę do przedszkola. Co powinnam w tej sytuacji zrobić? Całkowicie ograniczyć angielski do minimum? Czy jednak pozwolić by mówiła tak jak jest jej łatwiej?Jak na razie to wybiera angielski? Zamiast mamo chodź-mama come on itp.... Zabronić oglądania angielskich bajek, które uwielbia? Dodam, że mój angielski jest na poziomie dobrym, ale zdarzają mi się błędy gramatyczne. Bardzo proszę o pomoc.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
jeśli chce Pani, by trójjęzyczność Córeczki nie wpłynęła negatywnie na rozwój intelektualny i drogę edukacyjną proszę zastosować się do zasad, które są sprawdzone i potwierdzone naukowo. Należy konsekwentnie stosowac metodę OPOL - Pani mówi ZAWSZE w języku polskim, mąż ZAWSZE w języku arabskim. Przecież mąż nie musi dokładnie rozumieć słów, gdy Pani rozmawia z dzieckiem, bo dorosłe osoby domyślają się znaczenia wypowiedzi z kontekstu. Pisze Pani, że jest konsekwetna w mówieniu w języku etnicznym, ale jednak mówi Pani w
języku angielskim. To jest największy błąd. Dlatego dzieci mają problemy z rozdzieleniem gramatyki. Tym bardziej, że, jak sama Pani pisze, robi Pani błędy gramatyczne, a z pewnością Pani akcent nie ułatwi dziecku opanowania poprawnej wymowy.
Jeśli teraz dziecko wybiera w kontakcie z Panią j. angielski to może
już nigdy nie opanować języka polskiego w pełni. Język polski i język arabski to dwa najważniejsze języki Waszego dziecka, bo to są języki Waszych uczuć i emocji. Do trzeciego języka trzeba dziecko przygotować. Gdy Córeczka już opanuje podstawy gramatyki Waszych etnicznych języków może pójść do przedszkola angielskiego, jednak nie wcześniej niż w 3 roku życia.
Rodzice martwią się zawsze o język angielski, ale zobaczy Pani, że on i
tak będzie funkcjonalnie pierwszy, jak to się dzieje z językiem
edukacji. Jednak bez opanowania etnicznych języków wielojęzyczność
będzie zubażająca, a nie wzbogacająca.
Zasób słów dzieci dwu i wielojęzycznych zawsze na początku jest nieco
mniejszy niż ich jednojęzycznych rówieśników, to oczywiste, ale
wyrówna się pod warunkiem konsekwentnego postępowania rodziców.
Radzę zrezygnować z TV w ogóle, a z całą pewnością z anglojęzycznych
programów.
Dziś wróciłam z Budapesztu, gdzie potwierdziłam wszystkie dotychczasowe wyniki badań prowadzonych w Austrii, Francji i Szwajcarii.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska