Brak realizacji głoski "r"
Witam. Mam pytanie dotyczące mojego sześcioletniego syna, który nie wymawia głoski r. Zamiast tego pojawia się litera l. Brat bliźniak zaczął wymawiać tę głoskę miesiąc temu. Dodam jeszcze, że synowie pozostałe litery wymawiają poprawie, budują piękne zdania i mają bogate słownictwo. Nie wiem, czy powinnam zgłosić się z synem do logopedy, a może wystarczą ćwiczenia w domu? Będę bardzo wdzięczna za poradę.
Pytanie przysłała pani Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Pani Moniko,
indywidualne różnice między bliźniętami są zjawiskiem naturalnym. Sądzę, że u synka pojawi się niedługo głoska "r", jeśli jednak chce Pani pomóc dziecku w osiągnięciu prawidłowej realizacji proszę bawić się z dzieckiem w naśladowanie dźwięku "ddddd", wymawianego dziąsłowo. A więc nie "d", jak w słowie "dwa", ale dźwięku zbliżonego do warkotu maszyny (czubek języka na wałku dziąsłowym (za górnymi zębami). Trzeba uważać by nie dodawać dźwięku "y" do spółgłoski "d". Proszę też nie mówić dziecku, że uczy się mówić "r", bo wówczas będzie wracał do realizacji jako "l". Proszę także w przesadny sposób (głośniej i nieco dłużej) wymawiać głoskę "r" we własnych wypowiedziach. Można wykorzystać do ćwiczeń zeszyt "Sylaby z r" z serii "Kocham czytać" (www.we.pl)
Życzę sukcesów
Jagoda Cieszyńska