Trzy języki
Dzień dobry!
Mieszkam z rodzina w Szwajcarii (okolice Lozanny). Mój mąż jest Belgiem, którego pierwszym językiem jest język niemiecki. W tym też języku rozmawia z naszym synem (2 lata i 9 miesięcy). Ja mówię do syna jedynie w języku polskim. Do tej pory syn nie chodził do przedszkola. Jako że obydwoje z mężem pracujemy, co miesiąc przyjeżdża jedna z babć, aby pomóc nam opiekować się synkiem. Tak więc przez jeden miesiąc słyszy częściej język niemiecki, a przez drugi język polski. I tak na zmianę. Ja z mężem rozmawiam po niemiecku.
Synek tworzy już pierwsze zdania, używa zarówno słownictwa polskiego Jak i niemieckiego, choć miesza czasami dwa języki w jednym zdaniu. Niektóre słowa wypowiada nie do końca poprawnie np. Zamiast "kocham" - "kofam", "buduje"- "uje".
Chcemy wysłać Williama niedługo do przedszkola, gdzie musiałby zacząć się uczyć francuskiego, na początek na kilka godzin dziennie. Jak na razie zna jedynie kilka słów, które usłyszał w sklepie, na spacerze.
Czy wiek trzech lat jest odpowiedni na trzeci język, czy lepiej poczekać? Do przedszkola chcemy go wysłać nie tylko ze względu na język, ale głównie na kontakt z dziećmi.
Dziekuje.
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
system OPOL jest najskuteczniejszą metodą nauczania jezyków dzieci dwujęzycznych. Dopóki Synek nie opanuje podstaw gramatyki języka niemieckiego i polskiego nie powinien uczyć się francuskiego. Od trzeciego roku życia warto zapraszać starszą dziewczynkę, mówiącą po francusku, do zabawy w domu. W taki sposób dziecko najłatwiej oswoi się z trzecim językiem.
W Bazylei mieszka terapeutka Metody Krakowskiej, której córka też zna
trzy języki. Z pewnością kontakt z nią byłby dla Pani bardzo interesujący. Pani Ewa Tomaszewska mogłaby także pokazać jak uczyć czytania w języku polskim (Kocham czytać) i języku niemieckim (Ich liebe Lesen).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska