Dwujęzyczność
Witam,
Mój syn właśnie skończył 2 latka i zastanawiam się ostatnio czy dobrze postępuję w stosunku do niego, jeśli chodzi o naukę języka. Obydwoje z mężem mieszkamy w UK, jesteśmy Polakami, mówimy w domu po polsku, jednakże poza domem wśród Anglików mówimy po angielsku, a tym samym zwracamy się do synka również po angielsku. Słyszałam opinię, że powinnam do dziecka zwracać się tylko w jednym języku? Posiadamy jedynie angielską telewizję, więc nasz synek na co dzień osłuchuje się z dwoma językami. Nasz syn mówi więcej słów w języku polskim, jednakże miesza je z angielskim słownictwem. Nie wiem czy to dobrze. Proszę o radę.
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
w sytuacji dwujęzyczności emigrantów należy konsekwentnie mówić do dziecka w języku polskim w każdej sytuacji, także na ulicy, w sklepie i u lekarza. Inaczej Synek nie będzie mógł rozdzielić obu języków, ani pod względem fonetycznym, ani gramatycznym. Pomijam już akcent, którego Polacy nie unikną, a także
błędy, zawsze popełnianie przez obcokrajowców. Synek opanuje j. angielski w przedszkolu, ale z całą pewnością, język etniczny musi być pierwszym. W trakcie edukacji i tak j. angielski stanie się funkcjonalnie pierwszym.
Radzę także ograniczyć telewizję do minimum, do czasu opanowania
gramatyki języka polskiego.
Tylko pełna dwujęzyczność daje dziecku mozliwość rozwoju intelektualnego i emocjonalnego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska