Nasze dziecko nie chce mówić
Pani Profesor, nasza córeczka ma 2 latka i dwa miesiące i nie chce zacząć mówić. Zna praktycznie tylko 10 słów. Dużo z nią mówimy, czytamy i bawimy się, ale niestety nie przynosi to skutków. Co powinniśmy zrobić? Jesteśmy bezradni. Córeczka rozumie wszystko, jest inteligentna i szybka ale nie chce przemówić. Proszę o pomoc! Serdecznie pozdrawiamy.
Pytanie przysłała pani Anetta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anetto,
słusznie się Pani niepokoi brakiem rozwoju mowy u córki. Dwuletnie dziecko powinno już budować zdania i jeśli tego nie czyni konieczne jest rozpoczęcie stymulacji. Polecam 5 pierwszych książeczek "Kocham czytać" (www.we.pl), które są doskonałą stymulacją rozwoju mowy małych dzieci. Jest też książka J. Cieszyńska, M.Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl) w której opisane zostały ćwiczenia stymulujące rozwój mowy i innych funkcji psychicznych. Rozwój systemu językowego jest bardzo ważnym wyznacznikiem rozwoju intelektualnego dziecka i NIGDY nie należy czekać na samoistne pojawienie się mowy u dwulatka. Jeśli dziecko słyszy, a nie rozwija mowy może oznaczać, że ma inne problemy powodujące opóźnienie pojawienia się komunikacji językowej. Wiek między 2. a 3. rokiem życia jest czasem dużej plastyczności mózgu dziecka. Wówczas można wpłynąć na wiele funkcji malucha.
Życzę powodzenia podczas ćwiczeń
Jagoda Cieszyńska