Jakie kary może stosować a jakie nie nauczycielka i pomoc w przedszkolu
Witam!
Trzy tygodnie temu przy odbieraniu dziecka z przedszkola zostałam poinformowana przez przedszkolankę, że moje dziecko podczas zabawy w piaskownicy uderzyło innego chłopca łopatką w głowę, za kare zostało odsunięte od zabawy. Oczywiście z taka karą się zgodziłam, ale potem w domu dziecko poskarżyło się, że pomoc (woźna) tą łopatka dała klapsa mojemu synowi, na drugi dzień spytałam się przedszkolanki czy to prawda pani odpowiedziała, że nic nie widziała i wyjaśni tą sprawę. Po kilku dniach pani woźna zaczepiła mnie i powiedziała, że nigdy nie uderzyła żadnego dziecka, a mój synek wymyśla. Wczoraj podczas zabawy synek znowu mi się poskarżył, że woźna daje czasem klapsy chłopcom, bo są niegrzeczni, a dziewczynkom nie, bo sa grzeczne. Co w tej sytuacji mam zrobić? Nie chce nikogo oskarżać nie mając bitych dowodów. Jak zacznę pytać inne mamy to zaraz posieją się plotki.
Beata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Beato,
Oczywiście nikomu nie wolno stosować kar fizycznych wobec dzieci. Nie wolno też upokarzać ani wyśmiewać. Zwykle w przedszkolach są stosowane upomnienia oraz kary jak opisane przez Panią chwilowe odsunięcie od zabawy. Nie wolno wymierzać klapsów. Nie powinno się też w dzieciach kształtować poczucia, że dziewczynki są dobre, a chłopcy niegrzeczni.
Nie zazdroszczę Pani wyboru, wobec którego Pani stanęła. Może jednak warto dyskretnie porozmawiać z mamami innych chłopców? Bezkarność takich zachowań personelu wynika m.in. z tego, że rodzice boją się cokolwiek powiedzieć, by nie zaszkodzić swojemu dziecku. Trudny wybór przed Panią.
Serdecznie życzę pomyślnej decyzji,
Agnieszka Sokołowska