17-miesięczna córka
Moja córka pod koniec października kończy 17 miesięcy. Zaczęła chodzić jak miała 15 miesięcy. Jest dzieckiem urodzonym o czasie przez CC. Od 13 miesiąca życia była rehabilitowana, ponieważ nie raczkowała i nie chodziła. Bardzo szybko nadrobiła zaległości - po miesiącu ćwiczeń (2 razy w tygodniu) zaczęła raczkować, a po 2 miesiącach chodzić. Nie jeździmy już na ćwiczenia, kontrole mamy w grudniu. Nadal karmię córkę piersią, jest dość pulchna, więc może stąd wynikały jej problemy motoryczne. Dodam, że córka odkąd skończyła pół roku ssie kciuka (od około 2 tygodni już mniej jej się zdarza). Nigdy nie piła z butelki i nie używała smoczka. Dość dobrze pije sama ze szklanki i ładnie je sama zupkę łyżką. Mówi mama, tata, baba, dzidzia, taktor (traktor), ta (tak), pupa, halo, oko, ciocia, ja (jaś). Od około 2 miesięcy zaczęła mówić co to? kto to? podaje rękę, gdy mówimy daj cześć, przebija "piątkę", robi i mówi papa, pokazuje "gdzie sroczka kaszkę ważyła", robi ,,kosi kosi" układa wieże z 3-4 klocków, lubi rysować kredkami (bazgrać). Od około 13 miesiąca życia pokazuje, gdzie ma oko, głowę, ucho, pępek, pupę, zęby. Wie jak robi pies, krowa, koń, baran, kura. Od ponad 2 miesięcy córka słucha programu "Słucham i uczę się mówić", ,"Sylaby i rzeczowniki," cz.1-4. Córka bardzo chętnie uczestniczy w zajęciach, wręcz lubi zakładać słuchawki i oglądać ilustracje. Codziennie słuchamy 2 części czyli około 20 minut dziennie. Jednak córka nie powtarza jeszcze po mnie sylab i słów, więc robię to ja. Zakupiłam też "Kocham czytać"; czytamy jak na razie dwie pierwsze książeczki. Nie wiem czy mogę codziennie słuchać 4 części z córką (nie chciałabym jej przemęczać, choć myślę, że ona by nie protestowała). Nie wiem co jeszcze mogę zrobić dla lepszego rozwoju córki i chciałabym zapytać czy rozwój mojej córeczki przebiega prawidłowo, czy jeszcze mamy popracować więcej.
Dziękuję za czas mi poświęcony i ciepło pozdrawiam
Ola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Olu,
bardzo dobrze, że podjęła Pani już stymulację. Zasada jest taka, że każde dziecko, które miało opóźnienie w rozwoju ruchowym (to częste u dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie) powinno mieć ćwiczenia ułatwiające budowanie systemu językowego. Córeczka ma niewielkie opóźnienie w rozwoju mowy i warto jej pomóc w okresie, gdy mózg jest bardzo plastyczny.
Proszę się nie martwić, że dziecko się zmęczy. Małe dzieci potrzebują
do rozwoju aktywności i im więcej takich zabaw rozwojowych z dzieckiem
tym lepiej. Gdy będzie zajęta różnymi zdaniami, nie będzie ssała
kciuka. To ważne, by nie deformował się zgryz.
Proszę śpiewać piosenki (ale Pani, nie z płyt), bawić się w karmienie
lali, gotowanie, sprzątanie.
Jeśli naśladowanie mowy nie pojawi się w ciągu najbliższych dwóch
miesięcy proszę napisać, włączymy jeszcze inne ćwiczenia.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska