Czy coś przeoczyliśmy?
Dzień dobry,
Jesteśmy rodzicami 10 letniej córki, jest to nasze jedyne dziecko.
Dziewczynka bardzo dobrze się uczy, poza szkołą uczęszcza na dodatkowe zajęcia z plastyki, gra na pianinie, pływa i uczy się języka obcego. Zawsze poświęcaliśmy córce bardzo dużo czasu, spędzając wspólnie czas na zabawach, czytaniu książek itp. Do tej pory tak jest.
Niestety córka od małego miała tendencję do tzw. "rządzenia". W przedszkolu wybierała kto ma się z nią bawić. Obecnie na wyjeździe z rówieśnikami też traktowała jedną z koleżanek bardzo lekceważąco o czym dowiedzieliśmy się od rodziców dziewczynki. Pytając ją dlaczego tak postępowała odpowiedziała, że nie umie nad tym zapanować i było jej później bardzo przykro. Poza tym jest dziewczynką, która rzadko się skarży na zachowanie innych, wg niej wszystko jest w porządku. Zauważyliśmy, że potrafi być zbyt pewna siebie i wyśmiewająca się z innych. Rozmawiamy z nią na ten temat, mówiąc, że tak nie można się zachowywać, gdyż drugiej osobie może być przykro. Chcielibyśmy także dodać, że niektórzy bardzo córkę lubią. Prosimy o pomoc, co musimy zrobić, aby uniknąć takich sytuacji na przyszłość oraz jak jej pomóc, aby w życiu dorosłym nie miała takich problemów.
Bardzo dziękujemy za odpowiedź.
Rodzice

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowni Państwo,
nie będzie łatwo poradzić sobie z manipulacyjnymi zachowaniami 10-latki. Tłumaczenie nic tu nie pomoże, to nie jest wiek na perswazje językowe i dorosłe argumentacje. Trzeba rozpocząć od sytuacji domowych. Córeczka musi nauczyć się brać pod uwagę potrzeby i uczucia innych. Czasem musi z czegoś zrezygnować, bo mama albo tata o to poproszą. Powinna nauczyć się robić coś dla innych osób. Jeśli była małą księżniczką musi powoli zobaczyć, że w życiu nie wszystko musi być, tak jak ona chce. Gdy Córka będzie się obrażać musicie Państwo to
przetrwać. Łatwo nie będzie, bo nad takimi zachowaniami pracuje się
już w wieku przedszkolnym. Z pewnością musicie Państwo podjąć takie
działania, bo postawa, którą Córeczka prezentuje utrudni jej wchodzenie
w związki przyjaźni.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska