Dwulatek i autyzm?
Witam,
Postanowiłam do Pani napisać w sprawie mojego 2 letniego synka. Mały praktycznie nie mówi, a jeśli już to mama tata baba dada... i po swojemu, piszczy. Jest bardzo energicznym dzieckiem, lubi biegać, ale ciężko skupić jego uwagę np. na zabawie, a jeśli już to układa klocki czy ja mu puszczam bańki. Mały nie pokazuje w książeczkach przedmiotów, nie naśladuje zwierząt, nie robi papa itp. Lubi oglądać tv i bajki i muzyki słuchać, ale też niepokoi mnie to, że jak mu coś się spodoba w tv to cieszy się bardzo i macha rączkami, a jak ,,tańczy", kręci się w kółko i wodzi oczami w stronę, w którą się kręci, obawiam się, że może to być autyzm... Czy można całkowicie go wyleczyć, jestem strasznie załamana tym, że moje dziecko może być chore, nie należę do osób silnych psychicznie i nie wiem czy podołam tej odpowiedzialności.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
chłopiec ma zachowania ze spektrum autyzmu, ale jest mały i może Pani jeszcze zawrócić go z drogi nieprawidłowego rozwoju. To wszystko zależy od Pani i to powinno być Pani siłą. Natychmiast należy "wyrzucić" telewizor i rozpocząć stymulację.
Na początku musi Pani pomóc profesjonalista, proszę szukać na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Wszystkie ćwiczenia znajdzie Pani w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych". Są tam też listy od jednej z matek, które będą dla Pani wielką pomocą.
Już dziś, po przeczytaniu mojej odpowiedzi, może Pani zmienic los
swojego dziecka lub biernie się przyglądać jak traci kontakt z
najbliższymi.
Serdcznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska