Lęk przed rozstaniem 3,5-latki
Witam serdecznie,
Od września córka poszła do przedszkola. Bardzo chętnie i cały tydzień był piękny. W następnym tygodniu okazało się, że dostała się z listy rezerwowej do innego przedszkola, znacznie bliżej domu i tam poszła od nowego tygodnia. Również było pięknie i dobrze, ale po 3 dniach był już płacz, histeria i wymioty na tle nerwowym. Spadła w przedszkolu z drabinek. Nic jej się nie stało, ale następnego dnia nie chciała już słyszeć o przedszkolu. Rozchorowała się i została tydzień w domu. Po tygodniu za nic w świecie nie pójdzie do tego przedszkola tylko chce wrócić tam, gdzie była na samym początku. Mając taką możliwość z mężem tam znów zaczęliśmy ja posyłać, ale jest problem bo dziecko ma lęk, że nie odbiorę ją z przedszkola, że ją zostawię i jej nie kocham. Nigdy nie była w ten sposób straszona, nigdy też nie spóźniłam się, aby ją odebrać. Po rozmowie z panią wiemy już, że ktoś ją nastraszył w tamtym przedszkolu. Teraz nie wiem co mam zrobić, aby znów dziecko było radosne i bez obaw chodziło do przedszkola. Nie mogę wyjść z pokoju zostawiając ja na chwilę samą, bo jest płacz, że nie wrócę. Bardzo proszę o poradę jak wytłumaczyć córce, że kochamy ją i nigdy byśmy jej nie zostawili nigdzie? Jak pozbyć się tego lęku u niej?
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
jestem nieco zaniepokojona, że Córeczka okazuje lęk także w domu, gdy Pani wychodzi z pokoju. Rozumiem, że nie zostaje w pomieszczeniu sama, więc jej wypowiedzi mogą być próbą manipulowania Pani zachowaniem. Jak dziewczynka zachowuje się na placu zabaw, na podwórku, u Dziadków, czy u cioci, czy wówczas też jest lęk? To wszystko jest istotne i bez szczegółowych danych nie mogę pomóc. Warto obserwować dziecko podczas codziennych sytuacji, zaprosić koleżankę do
domu, by zobaczyć jak wówczas Córka zareaguje na Pani wyjście z pokoju.
Może jest psycholog w przedszkolu, który pomoże rozwikłać problem.
Serdecznie pozdrawiam,
JAgoda Cieszyńska