Terapia logopedyczna 2,5 latka, który nie mówi w języku etnicznym za granicą
Szanowna Pani Profesor,
Mój synek ma 2,5 roku i prawie wcale nie mówi, poza kilkoma wyrazami i naśladowaniem zwierząt. Jest bardzo ruchliwy, ma kłopoty z koncentracją, ale wykonuje polecenia i rozumie.
Od 3 miesięcy mieszkamy w Niemczech, a od miesiąca syn uczęszcza do tutejszego przedszkola, co stało się źródłem problemów w jego zachowaniu (nowa mowa, środowisko wyzwoliło u niego niegrzeczne zachowania ). Czekamy na diagnozę syna, która ma się odbyć w specjalistycznym ośrodku (jest już po wstępnych badaniach laryngologicznych i usunięciu czopu włoszczynowego, co wpływało na jego słuch ), ale w międzyczasie chciałam zadać Pani pytanie czy syn może uczęszczać tutaj do przedszkola w przypadku, gdy nie opanował w ogóle języka polskiego (domyślam się, że NIE) oraz w związku z tym czy również nie wskazane byłyby dla niego ergoterapia i zajęcia z logopeda w języku niemieckim?
Jestem w stanie korzystać z Pani materiałów, aby pobudzić mowę u syna, ale też obawiam się reakcji tutejszych psychologów na brak chęci współpracy z ich specjalistami (logopeda, przedszkole, ergoterapia).
Bardzo proszę o wskazówki, co byłoby najlepsze dla mojego syna.
Marzena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marzeno, najważniejsze jest Pani dziecko, jego rozwój
poznawczy i emocjonalny, a nie to co pomyślą sobie logopedzi. Nowe
badania (m.in. prowadzone w Australii, gdzie są duże grupy emigrantów) pokazały, że dziecko musi najpierw opanować język etniczny, by mogło w pełni (w mowie i piśmie) opanować język drugi, który będzie przecież językiem edukacji.
Badam dzieci w Szwajcarii, Austrii, Francji i wiem, że wprowadzanie
języka kraju przyjmującego przed opanowaniem języka rodziców jest
bardzo niekorzystne.
Nie może Pani "oddać" swojego dziecka specjalistom niemieckim, bo
zrujnuje Pani jego poczucie bezpieczeństwa, które jest podstawą do
rozwoju intelektu, emocji i zachowań społecznych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska