Moje dziecko płacze w przedszkolu?
Witam,
Moja córka jest trzylatką i właśnie zaczęła uczęszczać do przedszkola założonego przez stowarzyszenie w naszej szkole. Dzieci jest 11, a przedszkolanka jest już osobą doświadczona w swojej pracy. Inne dzieci są już czterolatkami, ale zapisując córkę mówiono mi i innym rodzicom, że wszystkie czynności będą wykonywane tak jak powinny. I bardzo ważną rzeczą jest, aby w ogóle istniało to przedszkole potrzebują więcej niż 9 przedszkolaków i obecnie jest dwoje trzylatków. Mojej córce jest ciężko przyzwyczaić się do przedszkola tym bardziej, że na początku przedszkolanka zabroniła przebywać z dzieckiem w sali i tak zostawała córka przez kilka dni z płaczem. Później widząc, ze Ania nie może przyzwyczaić się to dostałam pozwolenie na przebywanie razem z dzieckiem i od tamtej pory pedagog nie jest zainteresowany córką. Wszystkie zabawy ja jej organizuję i pokazuję, co ma robić i czym się bawić, a gdy dziecko pyta się pani „chcę pobawić się w sklep” i chce zrobić ladę z olbrzymich klocków to jej mówi, że zrób sobie jak chcesz i z innymi zabawami również tak samo jest i w ostateczności ja jej pomagam robić budowle i wtedy bawi się z innymi dziećmi. A pani przez tą porę siedzi sobie na krzesełku i obserwuje. Na chwilkę wstanie, coś tam komuś pomoże i znowu siada. Gdy dzieci malowały, a moja córka uwielbia to robić. Na chwilę wyszłam i Ania rozpłakała się to pani nie starała się jej zabawić tylko mówiła "Rysuj dalej, mama zaraz przyjdzie" i przyprowadziła ją do mnie albo gdy zaczyna szlochać pokazuje na mnie i mówi mama jest tam. Wiem, że dzieci jest 11 i Ania nie jest jedna, ale ona bardzo chciała chodzić do przedszkola, bo lubi malować, rysować, pisać itd., ale chciałam aby również bawiła się z dziećmi, bo w pobliżu nie ma rówieśników, a wiem że gdyby przedszkolanka okazała choć trochę zainteresowania to poszło by lepiej. Zapytałaby się coś małej, bo córka jest gadułą, a tu prawie nic. Dodam, że Ania mówi o czynnościach fizjologicznych, ale trzeba pójść z nią do toalety, o czym pani pedagog wie. Zabawa w przedszkolu polega na tym bawcie się jak chcecie i w co chcecie, potem drugie śniadanko potem dwie piosenki, malowanie, rysowanie i dalej bawcie się jak chcecie i w co chcecie. Dodam jeszcze, że to przedszkole jest pięciogodzinne. Proszę o poradę.
Beata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Beato,
Opisywany przez Panią problem adaptacji trzyletniego dziecka do warunków przedszkolnych jest, jak wiadomo, często spotykanym zjawiskiem i z tonu Pani listu wnioskuję, że liczyła się Pani z wystąpieniem tego zjawiska u Pani córeczki.
Odnoszę wrażenie, że przedszkole nie spełniło Pani oczekiwań i zapisując tam Anię spodziewała się Pani współpracy i opieki w innym wymiarze.
Rozumiem, że placówka, założona przez Stowarzyszenie przy szkole, ma wymiar niestandardowy i jest w tej chwili czymś w rodzaju eksperymentu. By ocenić prawidłowość oddziaływań pedagogicznych jako rodzic ma Pani prawo wglądu w regulamin przedszkola. Taki dokument powinien zawierać informacje na temat zasad współpracy personelu z rodzicami (zwykle są tam zapisy traktujące o możliwości zgłaszania uwag nt. celów, metod i sposobów prowadzenia zajęć zarówno do wychowawcy, jak i dyrektora przedszkola, ale i zgłaszania własnych pomysłów i inicjatyw rodzicielskich, propozycji wycieczek itp.). Regulamin powinien również określać zakres i czas uczestniczenia rodziców w zajęciach z dzieckiem w czasie adaptacji (zwykle to okres 1-2 tygodni). W powołaniu na zapisy takiego dokumentu może Pani jasno ustalić z wychowawczynią zasady Pani udziału w procesie adaptacji Ani.
Zalecam uzgodnienie i konsekwentne przestrzeganie ustaleń np., że Pani przyprowadza Anię, trochę jest, a potem wychodzi i w tym czasie jest wiadome, że Ania pracuje w grupie z panią nauczycielką, a mama będzie np. za 20 min. (a po sukcesie w kolejnych dniach za 30 min. za 1 godz. itd.).
Kolejna ważna rzecz to realizacja programu nauczania. Takowy musi być w każdym przedszkolu i ma Pani prawo się z nim zapoznać. Wówczas będzie Pani miała realną możliwość oceny prawidłowego przebiegu zajęć. Zajęcia rozwojowe dla dzieci w wieku 3-4 lat powinny przede wszystkim mieć charakter zróżnicowany, polisensoryczny, psychomotoryczny. Pierwszy miesiąc pracy powinien być przeznaczony na poznawanie przedszkola i jego okolic oraz wzajemne poznawanie się dzieci i pani, a także wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania się w przedszkolu, dbania o higienę, rozpoznawania swojego znaczka itp.
Ważną częścią zajęć przedszkolnych jest też stwarzanie okazji do swobodnych, nieinspirowanych pomysłem nauczyciela, zabaw dziecięcych, które rozwijają spontaniczność dzieci i uczą je zasad zabawy w grupie rówieśniczej. Oczywiście zabawy te również odbywają się pod okiem nauczyciela, który odpowiada za bezpieczeństwo dzieci oraz prawidłowość ich wzajemnego zachowywania się. Z racji innych licznych zajęć przedszkolnych, związanych z realizacją programu nauczania, nie jest to jednak dominująca forma spędzania czasu.
Zapisując Anię do przedszkola kierowała się Pani słuszną racją, że to nie tylko edukacja, ale i rozwój społeczny, bycie z innymi dziećmi. To bardzo ważne. Świat dziecięcych relacji rządzi się własnymi prawami, które dorośli próbują i powinni kierunkować, ale świat dziecka bez innych dzieci jest ubogi. Także proszę nie zawracać z obranej drogi. Niemniej, jeżeli sytuacja dalej będzie przynosić raczej rozczarowanie, może warto z czasem rozważyć zapisanie Ani do pełnowymiarowego przedszkola, z obiadem i drzemką?
Serdecznie życzę powodzenia i podjęcia dobrej decyzji.
Agnieszka Sokołowska