Jak pomóc 5-latce radzić sobie ze stresem?
Zapisałam córeczkę do przedszkola. Debiutuje w tej roli od września. Gdy zobaczyłam ją dziś jak je podwieczorek serce mi pękło. Sama przy stoliku, obgryza paznokcie, rozbiegane, pełne łez oczy. Pani mówi, że tak jest prawie cały czas. Ja wiem, że dopiero minął tydzień. Przypuszczam, że to trudne początki i kiedyś będzie lepiej. Ale do tego czasu... Córka obgryza paznokcie, często biega do toalety (gdy rok temu przeprowadziliśmy się układ moczowy też dawał o sobie znać ze stresu). Mało je (a zawsze do jedzenia była pierwsza), źle śpi. Woła mnie w nocy, jak zasypia ma nerwowe ruchy całego ciała długo po zasnięciu... Chodzi smutna, czasem śmieje się do łez i zaraz potem płacze bez powodu.
Wiem, że adaptacja, rozłąka to dla niej duży stres. Dużo rozmawiamy, staramy się być dla niej wsparciem najlepiej jak potrafimy. Boję się jednak, że taki stres jej zaszkodzi.
Tatka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Moim zdaniem instynkt podpowiada Pani słuszną interpretację sygnałów wysyłanych przez organizm dziecka, świadczących o jej delikatnej i wrażliwej konstrukcji emocjonalnej. Oczywiście można liczyć na to, że jeżeli opieka w przedszkolu jest prawidłowa i dziecko traktowane jest z życzliwym zainteresowaniem, z czasem sytuacja emocjonalna małej się ustabilizuje; to jednak za mało, by było jej w przedszkolu dobrze. Do tego niezbędna jest jej wewnętrzna radość z bycia tam, a nie tylko zgoda, zrozumienie, że tak być musi. Ogromne znaczenie dla wzrostu jej samopoczucia w przedszkolu będą mieć dwa czynniki: dorośli, którym ona będzie ufać (często to nie tylko wychowawczyni grupy, ale pani wspomagająca lub od rytmiki) oraz zabawa w gronie rówieśniczym.
Podkreślam znaczenie wieku córeczki. Skoro to pięciolatka, to domyślam się, że dołączyła do grupy znających się już dzieci. To trudne. Na szczęście w tym wieku grupy dzieci zwykle nie są hermetyczne, lecz otwarte na nowy kontakt i jeśli znalazłaby się jakaś koleżanka lub dwie, które spontanicznie włączyłyby ją w krąg zabaw rówieśniczych, to bardzo by to pomogło. Można tu poprosić o wsparcie wychowawczynię, która mogłaby dyskretnie pomóc wejść małej w krąg dziewczynek, gdyż dla niej samej - debiutantki w grupie przedszkolnej, taka inicjatywa może być zbyt trudnym wyzwaniem. Warto tu ją wesprzeć, by mogła pokazać swoje zalety. Bierne czekanie aż "sama zacznie się bawić z dziećmi" może być niepotrzebną stratą czasu i tylko wzmagać stres.
Najważniejsze co Państwo możecie zrobić teraz - robicie doskonale: rozmawiacie dużo i dajecie poczucie bezpieczeństwa. Niemniej w okresie trudnej dla niej asymilacji do nowych warunków radziłabym, w miarę możliwości, podjąć próbę wcześniejszego odbierania jej z przedszkola przez jakiś czas i stopniowo wydłużać go w miarę czynionych przez córeczkę kroków w kierunku akceptacji sytuacji.
Serdecznie życzę powodzenia i pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska