Moje 5-letnie dziecko nie chce rozmawiać
Witam!
Jestem mamą 5-letniej dziewczynki, która ma problem z adaptacją w przedszkolu, tzn. nie chce rozmawiać z panią w przedszkolu, porozumiewa się gestami kiwając główką na tak lub nie albo wzruszając ramionami. Z dziećmi bawi się chętnie, rozmawia, aczkolwiek nie narzuca się. W domu rozmawia ze mną, mężem opowiada jak było w przedszkolu, często mówi, że ktoś jej nie poczęstował ciastkiem albo powiedział coś przykrego, ale na moje pytanie czy poprosiła o nie to powiedziała, że nie. Nie chce głoskować, śpiewać. Do tego przedszkola chodzi już drugi rok i też wcześniej nie śpiewała, ale jako 4-latek nie miała takiego obowiązku. Córeczka jest mądrą inteligentną dziewczynką, martwię się, że ta jej nieśmiałość spowoduje kłopoty w dalszej nauce. Dodam, że w stosunku do innych dorosłych także jest taka nieufna, znacznie lepiej radzi sobie z rozmowami z dziećmi niż z dorosłymi. Jak pomóc mojemu dziecku, jak przełamać jej nieśmiałość do dorosłych? Bardzo proszę o pomoc.
Elżbieta

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Pani Elżbieto
słusznie niepokoi się Pani o córeczkę. Rzeczywiście taki rodzaj nieśmiałości ogranicza jej rozwój i sprawia, że cierpi. Jeżeli zachowanie jest nasilone proponowałabym diagnopzę psychologiczną. Córeczka może cierpieć na mutyzm wybiórczy. Jest to brak lub ograniczenie mówienia przy zachowaniu rozumienia mowy oraz możliwości porozumiewania pisemnego. Obserwuje się różny stopień przejawów mutyzmu; dziecko może nie mówić w ogóle lub rozmawia tylko z pewnymi ludźmi i w pewnych sytuacjach, w innych natomiast nie rozmawia. Ostatnie przejawy określa się jako swoistą niechęć do mówienia. Córeczkę należałoby zdiagnozować w tym kierunku. Często zajmują się tym logopedzi lub psycholodzy (odsyłam na stronę mutyzm.pl). Specjalista zaproponuje metody pracy z córeczką.
Pozdrawiam,
Maria Ziółkowska