Dramat w przedszkolu
Witam i błagam o jak najszybszą odpowiedź, mój problem polega na tym, iż moja 5-cio letnia córeczka od początku roku nie akceptuje przedszkola to znaczy strasznie wrzeszczy, broni się jak może. Niestety nawet pani w przedszkolu nie jest w stanie jej uspokoić, bo wrzeszczy, wyrywa się lub ucieka. Nie pomagają moje prośby, zakazy. Dziecko na widok jakiejkolwiek obcej twarzy reaguje strasznym wrzaskiem, a od ok. 2 tygodni pojawiła się straszna agresja w stosunku do pani w przedszkolu. Od początku próbowaliśmy z panią różnych metod, nawet zostawienie na siłę, to nic nie dało. Dziewczynka nie bawi się z rówieśnikami, na zajęciach siada z boku, ale ja z nią muszę siedzieć, nawet nie mogę wyjść do ubikacji, ponieważ wybiega za mną z wielkim krzykiem. Proszę o pomoc, bo już nie mam siły, a i w szkole mają tego dość. Dziękuję.
Ewa

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Ewo,
Mam niewiele informacji. Czy to jest pierwszy rok córki w przedszkolu, nowa sytuacja? Czy dotąd była z Panią w domu? A może  chodzi do przedszkola od 3 roku życia, a takia sytuacja pojawiła się niespodziewanie w tym roku? Trzeba dokładnie prześledzić czy mogła mieć miejsce jakaś sytuacja, która negatywnie nastawila dziecko do placówki. To mogła być sytuacja zarówno w przedszkolu jak i w domu.
Pisze Pani, że córka nie bawi się z rówieśnikami w trakcie zajęć, bywa agresywna, nie może się z Panią rozstać, boi się obcych, ale nie mam informacji czy takie zachowania mają również miejsce poza przedszkolem, a jeśli tak to w jakich sytuacjach. To mogłoby być niepokojące i na pewno wymaga konsultacji ze specjalistą.
Nie wiem też czy córka mówi na poziomie swojego wieku? Czy jest w stanie powiedzieć Pani dlaczego płacze w przeszkolu? Dziecko pięcioletnie powinno mieć taką umiejętętność.
Myślę, że na początek warto skonsultować się z psychologiem w przedszkolu z prośbą o obserwację córki i dokładną rozmowę z Panią na temat jej rozwoju. Psycholog powinien stwierdzić, czy córka ma jakiekolwiek deficyty w sferze społecznej, mowie, komunikacji, sferze poznawczej i dopiero po takiej ocenie ustalić z Panią dalszą drogę postępowania.
Pozdrawiam,
Katarzyna Osak